När man är på husbilsresa så strular wifi rätt rejält och datum efter resan följer inte riktigt med.
Vår resa har varit en härlig runda med massor av sevärdheter.
I alla fall är vi nu äntligen i Giethoorn. Dessa hus och gårdar är separerade av diken, över vilka det finns broar som förbinder husen.
Vi hittade till Giethorn i Holland som jag sparat i flera år och velat åka till och nu hände det äntligen.Giethoorn är en by i Steenwijkerland i Overijssel i Nederländerna. Det ligger mellan Steenwijk och Meppel. Giethoorn var en självständig kommun fram till 1973
Denna byn har 2630 invånare och är känd ibland som Hollands Venedig. Byn är långsträckt och ligger utmed Dorpsgracht som är Giethoorns centrala kanal.
Vi gick in i ett museum där vi kunde läsa lite om historien Giethoorn. Denna mössan hade damerna tex när dom skulle vara fina.
Denna guldiga variant hade dom när dom gick till kyrkan
Här ser man att dom döpte stället efter gethorn typ 😁...det blev Giethoorn officiellt 1924
Här ser man verktygen man använde för att göra halmtaken.
Här kan man se hur halmtaket ser ut när det är lagt.
Barnstol från förr
Detta rummet användes bara när det kom besök eller när det var födelsedagar.
Det har varit en del olika höjdnivåer av vattnet i Giethoorn. Allt under vatten och många farmare åkte med ut till havs och försvann 😫
Här står jag parkerad för att fota storkparet.😏
Dom var så söta med varandra
Ändå kul att se storkar så nära, men ner ville dom inte komma när jag stod där
Det fanns en ostbutik också och ni kan väl förstå att det blev en ost som inhandlades 😆
När vi kom tillbaka till husbilen såg jag Kjell tillsammans med en husbilsgranne...dom hade hittat nåt 😂Körsbär var det dom hittade och dom var alldeles färska och klara att äta. Äta det gjorde dom i busken medan dom plockade
Nu är jag nöjd här, har sett massor av dom fina husen med halmtak som jag har velat se sååå länge.




























Kul att du kom storkarna så pass nära. Håller med att halmtaken är så fina. När vi var på Öland såg vi hur de lade halmtak, ett riktigt hantverk. Kramizar
SvaraRaderaJo det var verkligen roligt, men dom var nere på marken när vi kom dit men sen var dom snabba som sjutton upp i boet igen ;-) Halmtaken var så faschinerande hur dom kunde bygga dom...här uppe i norra delen av sverige skulle det nog bli rätt kallt om vi hade halmtak ;-) men häftigt byggda var dom. Kramiz
RaderaVisst är storkar vackra och fascinerande. När vi var i Silves i vintras vaknade vi varje morgon till deras klapper och det fanns mängder med storkbon.
SvaraRaderaJo så är det absolut. Eksakt så klapprade dom med näbbarna när dom var på marken här också, aldrig hört storkar låta så det var ett roligt läte. Vi såg en massa bon när vi var till Polen förra sommaren, dom verkar ha en del boenden :)
Radera