onsdag 3 juni 2026

Färja över mot Stade och ställplatsen o stan

 Vi fick tipset av våra vänner Yvonne och Jakob att vi kunde rulla över mot Stade med en mindre färja.

Så vi tänkte att vi testar väl så får vi se om vi får plats? Hade hört att det kunde vara långa köer över. Som tur var så kom vi rätt bra i tid så vi fick plats på den färjan som kom in.

Liiite trångt emellan tyckte jag att det var men vi kunde sitta i husbilen medan den körde över och lite smått klaustrofobiskt var det till jag såg vattnet genom fönstret  😆

En kille kom runt så man fick betala på plats...då var det smidigt att vi hade kontanter med oss.👍












Här är adressen till ställplatsen där vi fick plats. Tur man har goda vänner som har åkt denna vägen tidigare och visste hur man skulle göra när man kom fram till ställplatsen😁Kör in och ta en plats o sen kan man gå och betala vid automaten sa dom...smidigt och snabbt var det gjort. Tack Yvonne 💞

Receptionen finns också om man behövde hjälp.


Det var lite tryckande men det gick snabbt ändå.

Plats nr 43 tog vi. 

Dom är inte dumma dom som driver detta. Platsen kostar 300 kr utan el och sen kommer vatten och dusch till om man behöver.

Vi tog en promenad in till stan för att titta hur det såg ut. Ställplatsen ligger så nära så vi behövde ingen cykel så det var skönt.

Vi kom in i centrum och hittade en kran som stod vid kanalen och prydde sig i all sin glans 😍

Historisk funktion: Kranen användes förr för lastning och lossning av båtar, och drivs helt av människor som går i ett trähjul inuti konstruktionen.

Den står vid hansehafen och går inte att missa.
Ni som kan läsa tyska kan se själva vad som står 😆



Finns så fina hur här och en massa vackra dörrar 💕




Alltså jag och orglar...vilken orgel och vilket ljud och så vackert det lät när vi var inne i den.
Får inte in filmer numera här på bloggen men jag har en instagramsida reseglitter där jag lagt ut film på den.



Vi hittade fram till St.Cosmae kyrkan som byggdes under 1200 talet och ligger mitt i stadens centrum.



Centrum i Stade



Lite grafitti mitt i allt 😆













Ett mysigt ställe och skönt att vara här när det inte kryllar av folk 😅👌

2 kommentarer:

  1. Nu har jag hunnit läsa ikapp! Fina bilder från fina Stade. Skönt med färjan över Elbe men när vi åkte där fick vi stå i kö lääänge…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det var fint här i lilla Stade och nära till ställplatsen där vi hade husbilen. Elbefärjan gick fantastiskt bra så vi slapp att stå timvis i kö som andra fick göra på andra sidan när vi kom över

      Radera