söndag 2 september 2018

Matmarknad på Finska sidan

Vi lämnade Haparanda hamn o Nikkala på morgonen för att åka över mot Finska sidan för att besöka Tex butik.

Vi hade fått reklam i brevlådan om den butiken så vi tänkte när vi ändå är här kunde vi åka över dit. Detta är en butik som har allt och lite till. Den var stooor så vi hade problem att hitta igen varandra .
Det fanns fina p-platser så vi kunde parkera husbilen.
När vi kom innanför dörrarna hittade Kjell lite saker han ville ha när han tvättar bilarna, och jag ville ha en borste jag tittat på Nolia mässan o vart snål...tyckte inte 295 kr var så billigt och speciellt om jag inte visste om jag gillade den...så denna borsten för 50 kr här på Tex var helt klart värt😄
Superbra att borsta på dynorna och mattorna vid ingången och verkligen värt hela 50 kronor 😄
Kan ju också säga att det fanns en heeeeel del av Mumin i alla de slag här.


Jag nöjde mig med att titta bara på allt fint här.
När vi tittat och shoppat klart åkte vi över på Svenska sidan och parkerat husbilen på Ikeas husbilsparkering och gick över mot Rajalla på Finska sidan igen.


Här utanför shopping vid Rajalla på Gränsen var det en stor internationell matmässa o annat förståss. Det var massor med mat från världens många hörn.

Här kunde man köpa ost och the och marmelad om man ville av Britterna.
Lite the koppar kanske ?
Kan ju också säga att vi absolut inte var ensamma på denna marknad😄
Italiensk glass
Fudge från England....
Kändes nästan som vi var i England😜
Inget inköp blev det här...bara titta😄
Det fanns en hel del knivar också som Kjell tittade på såklart .

En massa ögongodis också

Här bakades det hela tiden också...massor med kringlor mm

Hade lätt köpt en kofta om jag hittat någon jag gillade...men det gjorde jag tyvärr inte här. Men många fina fanns det👌
Australiensk mat fanns också här. Så härligt att höra när dom pratade sitt hemspråk mellan varandra o kunderna. Den Australienska brytningen är så charmig tycker jag, här serverades det känguru och krokodil burgare bl.a

En filthatt kanske? 😃
Eller ett vackert smycke av vackra ädelstenar . Här stannade jag och o tittade länge..........
Det fanns massor och välja på och dessa var från olika delar av världen.



Här såldes vitlökskorv i masssoooor. Vilken tur att Kjell inte köpte några 😁då hade han förpestat husbilen😁Det fanns faktiskt en del andra korvar också och dessa var från Tyskland.
Vi kom fram till Schweiz ostar och fondue. Här var det många intresserade men många tyckte nog att osten var för dyr. https://www.tasteline.com/recept/schweizisk-ostfondue/
Lite läckra emalj och plåt skyltar från Amerika
Här stod även en kille som spreyade alla dessa tavelmotiv med en spreyflaska...eller fler flaskor rättare sagt 😄
Hemmagjorda pallar som målats med söta troll. Dessa var från Finland och det fanns även med Svensk text.
Italiensk pasta och olivolja stod Italienarna o sålde. Gillar det språket också😄

Här var det Franska crepes som gjordes på löpande band. Några minuter o alla dessa var färdiggräddade för att jag sen skulle få väja vad jag ville ha på.
Vi avslutade vår matmarknad med varsin lunch...inte vet jag om detta var lunch för mej...mer efterrätt...meeeen så god den var. Detta var den crepes som jag valde 😄med banan, hallon, jordgubbar, florsocker och liiiite nutella 😃Jag försökte stoppa honom som gjorde denna åt mej att inte sätta på mer nutellan......meeen inte det😏. Men jag lovar att den var god👌

Kjell var mer nyttig och tog en grekisk lunch, tror det var sovlaki. Jag blev blind av min egna tallrik så jag glömde fota hans 😂

En trevlig matmarknad med lite smått o gott. Kul för oss som inte hade en aning om att detta var o bara ramlade in på, en trevlig dag 👍

5 kommentarer:

  1. Kan tänka mig att det var trevligt. Mina ägare gillar att gå omkring och titta på marknader men det slutar ofta med att de köper mat och inget annat.
    Kram till er

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja eller hur☺️Så blev det för oss också 😄Kramar till er

      Radera
  2. Oj det var en stor marknad men så roligt att upptäcka mat från jordens alla hörn.

    Ha en toppendag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det var trevligt. Vi var där när dom öppnade o då kan man se bättre när det inte är så fullt m folk☺️Kram

      Radera
  3. Då mysigt med matmarknad för man kan prova illa saker. Känguruburgare lätt dock inte så gott. Godare så med crêpes
    Kram

    SvaraRadera