tisdag 6 juni 2017

Prag del 3

Börjar detta inlägget med att gratulera kära maken som dagen till ära fyller 55 år. Det var därför också som denna resan blev av. En fin present från mej till honom och åka till Prag. Grattis på födelsedagen Kjell

Petrin banan upp till stans bästa utsikt.
Vi har också tagit bergbanan upp till Eiffeltornet.
Det var rätt så mycket folk och lång kö.
Lite otäckt var det när hon som körde stannade mitt i backen. Fick lite smått panik o var rädd att vajern skulle gå av och störta neråt igen...huvva så hemskt. Men det gick bra o vi kom upp.
Väl uppe så gick vi direkt till Petrintornet (minieiffeltornet) uppe på kullen. Där kunde jag ta hissen upp för att titta på vyerna över Prag. Tornet är bara 63,5 meter högt. Inte så högt som riktiga Eiffeltornet som är 300 meter högt.
Kändes lite trist att göra detta själv eftersom Kjell är så höjdrädd stannade han nere o väntade på mej.

Det gick rätt så snabbt för mej att titta på utsikten och när man åker hiss går det bra o är smidigt. När jag kom ner stod Kjell o väntade på mig för lite lunch. Efter det gick vi vidare.
Vi gick också in i spegel labyrinten och fick oss ett gott skratt.

Här blev man rätt så bred av sig :-))....
....och Kjell blev jättesmal :-))
...helt plötsligt blev vi låååånga :)
Vacker utsikt på väg ner igen
När vi var klara med det gick vi och satte oss vid ett fik och jag tog en lemonad dryck i den hetta som var. Fantastiskt fin utsikt.
 När vi satt o vilade på caféet så såg vi den Svenska flaggan vajja. Då såg vi att det var Svenska Ambassaden som var just där.

Kjell är väldligt imponerad av dessa fina byggnader. :)

Vi hittade också en butik fuuulllproppad med pepparkakor :)
Här är bara en liten del av allt som fanns i butiken. Alla möjliga kaksorter och även formar kunde man köpa.

Vi tog oss också ett besök in i den finaste byggnaden enligt oss 2.
 Och det var: St :Nichloas shurch.

Nåt så vansinnigt vacker inuti.

Det som är synd att det aldrig går att
återge på bilder hur himla fint det var här.

En av dagarna tog vi en rälsbuss upp till slottet.
St. Vitus-katedralen
Pragborgen, är en av stans absolut största sevärdheter. Och stor till ytan dessutom. Med ett mått på 570 gånger 130 meter är det världens största forntida slott enligt Guinness rekordbok:) Men det är ju jättehäftigt också.:)
 Kön ringlade sig lååångt när vi kom dit. Men snabbt gick det ändå att komma in och börja titta.

Lite reparationer här och där  såklart när det är gammalt och ska bevaras. Här zoomade jag inte nära så vi kunde se hur dom jobbade med restaureringen.
Pragborgen-bakrund.

För att förstå Pragborgen måste man inse att det är just en vorg snarare än ett enskilt slott. Det handlar alltså om en stor yta skyddad av en mur, en plats som innehåller ett flertal byggnader,gator och gränder.. Byggnaderna representerar nästan varenda inriktning inom arkitekturen det senaste årtusendet.

Inom Pragborgen finns fyra palats, fyra kyrkor, åtta andra större byggnader och fem trädgårdar. Ett mäktigt ställe att besöka.

Då var vår resa färdig här i detta fantastiska land. Vi tog taxi för 200 kr per resa, och resan tog ungefär 30-40 min beroende på trafiken. Det tyckte vi var billigt :)
 Flygningen var också fruktansvärt turbulent pga väldigt blåsigt
 Fruktansvärt obehagligt men vi överlevde :) Vi tog b.ussen och hämtade husbilen som vi hade parkerat på långtidsparkeringen. Sen åkte vi tillbaka till våra vänner Yvonne o Jakob för att få umgås några dagar innan vi rullar vidare igen
 Idag när jag lagt ut detta inlägg så vill jag hurra för maken som fyller år just idag. Puss o kram och grattis på födelsedagen Kjell.