torsdag 31 augusti 2017

Byrums raukar på Öland

 Hade hört talas om Byrums raukar på Öland, så självklart tog vi husbilen dit för att se om det var nåt att se. Och jag kan väl säga att det var så häftigt som helst, jag blev glatt överraskad.😃👌
Det blåste lite när vi klev ur bilen men det var ju så varmt och skönt......och helt fantastiskt.
Vid Byrum, 1 mil söder om Byxelkrok ligger Ölands mest kända och bäst utformande Rauka område. 
Detta har mejslats fram av havets ständiga rörelse mot Kalkstenen.
 Hur imponerande som helst.!! 
För 490 miljoner år sedan befann sig den landmassa som Öland tillhör i höjd med tropiskt klimat. Kalksten började avsättas, och under lång tid  pressades korallerna samman i högt tryck och de Ölänska kalkstenarna började bildas.
Forskare anser att det tog 1000 år av kalkutfällningar för att 1 mm av dagens kalksten skulle bildas.
Mäktigheten på Ölands kalkstenslagring uppgår som mest till 400 meter / alltså 400 miljoner år att bildas !!
Visst är det fantastiskt det jag står högst upp på. Kan inte riktigt fatta att vi är här 😜

Jag är jättenöjd över dagens upptäckt. 

Dessutom är här rikt på fossil, som är döda urtidsdjur som sjunkit till havsbotten och bäddats in.
Dessa rester ser vi nu i berggrunden där allt förvarats.

En fantastig upplevelse.

3 kommentarer:

  1. Å det skulle jag vilja uppleva IRL.
    Vilken härlig upplevelse för er.

    Ha det fortsatt gott!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Kul att ni också åkte dit. Håller med om att det var fantastiskt att se och gå runt på raukarna. Vi satt på dom och åt frukost/fikade Det är som lite svårt att ta in att de är såå gamla.
    Kramizar

    SvaraRadera