måndag 20 augusti 2018

Vandring till Trollsjön i Abisko

Innan man åker från detta underbart vackra ställe som det är här uppe i Norr, så måste vi gå turen till Trollsjön. Vi flyttade husbilen mitt mellan Björkliden och Riksgränsen.
När vi stannat o gått mitt in i skogen och över järnvägsspåren och förbi järnvägshuset ser vi leden ännu bättre.

Stora steg mot Trollsjön.
Det märks att det är mycket senare med mognad av hjortron här uppe. Dom var hårda som kartar här och mogna och upplockade hemmavid.
Vände mig om när vi kommit en bit och såg våran husbil som en liten prick där nere.
Det hade varit dimmigt under tidig morgon här men börjat lätta lär ni kom....vilken tur 👍
Vi hade lager på lager på oss under vandringen, och fick klä av oss mer o mer för det blev så varmt.😄
Nu börjar vi komma upp oss lite högre upp på kalfjället och fick se alla dessa gigantiska berg.
Alla dessa stora stenar och olika former av stenar imponerar på oss ju längre upp vi kommer.

Tänk vad liten man är bland dessa stora som bara ligger och vi beundrar dom.
I slutet av vandringen fick jag sätta mig och vila några ggr.
Vi fortsatte och det kändes som vi skulle vara framme vid nästa brant...men inte det.


Det var otroligt roligt för mig som haft såna problem med min fot och mitt ena ben som jag fått spruta för och som inte hjälpt....att jag orkade detta var en bedrift och som jag kommer att leva på hela mitt liv.
 

Kjell har varit på fjällvandring med båda sönerna våra så nu var det min tur och jag är så glad att vädret också var med oss, perfekt väder för vår dagstur blev det.

Kallkälla och det klaraste vattnet rann lite överallt här. Tänk att man kan dricka det som rinner här 😄mitt ute i naturen, och jättegott var det dessutom.😘
Nu är vi äntligen framme!!😃. I slutet innan vi var framme var det 2 lite mer brantare stigningar som jag var glad att jag hade stavar till hjälp.

Så häftigt det var att komma fram till så rent och turkos färgat vatten....men iiiissskallt😁Inte ville vi bada här inte. 
Inte konstigt att vi är glada att vara här. Det tog oss dryga 2 timmar att komma fram o man bör ha bra skor att gå hit. Som tur var hade vi det båda två. Salomon (nu gör jag reklam 😂) med kraftig sula och redan använda mycket hemma....dom var bästa skorna någonsin. Inte ett skoskav eller blåsor.
När vi fikat och vilat oss en stund så fick vi börja våran 2 timmar väg tillbaka. 

Vädret ändrar sig fort här uppe. På och av med regnjackan blev det några gånger på vår väg ner igen. Sen visade sig regnbågen också...vackert även den.🌈
När vi kommer längre ner mot där vi startade stod det en hel skolklass med en guide för att gå uppåt.
Nu har jag visat många av dom bilder som vi tog. Nu är det Kjells tur att visa lite film som han satt ihop av vår vandring.
Det har varit en helt underbar vistelse i dessa fina fjäll och vacker natur som vi har här uppe i norr.
Jag är så tacksam att vi kunde göra denna upplevelse tillsammans jag och Kjell. 

10 kommentarer:

  1. Härlig vandring ni gick på, underbar natur.

    Kram och ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det var verkligen härligt i denna vackra natur vi har . Kram

      Radera
  2. Förstår din sista kommentar för ni har bjudit på så vackra bilder och filmer.
    Kram till er

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för det :) Jo visst är det vackert uppe i fjällen också :) Kram

      Radera
  3. Jag vet att det är som balsam för själen att gå på tur i fjällen som ni gör. Tyvärr tjugo år sedan sist.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag hålla med om att det var o ett fint minne att ha med oss hela livet. Kram

      Radera
  4. Så makalöst vackert! Och så roligt att ditt ben /fot hängde med så du fick uppleva allt detta. Magiskt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det, jo jag är jätteglad över att man höll ihop :) Det var verkligen magiskt !! :)) Kram

      Radera