söndag 2 februari 2020

Träning och hälsa

 Det har kommit en del snö här uppe i Norr o det kändes som det aldrig skulle sluta snöa. Det har kommit en del snö och svårt har det varit på morgnarna att promenera när det inte är plogat....allt för träningen 😁
 Dessa snöbilder är från före helgen och nu har vi ännu mera och ännu större snöhögar, känns som att snöröjarna inte riktigt vet vart dom ska skotta snön.
 Vi har haft några av våra vänner hit på middag. Vi bjöd på min favoriträtt Tacogratäng som är så god.


RECEPT TACOGRATÄNG ca 8 pers
5 dl creme fraiche
300 g philadelphiaost
800 g köttfärs (quornfärs för vegetariskt)
1 burk krossade tomater
2 påsar tacokrydda
1 burk skivades svarta oliver
½ liten burk majs
några jalapenos
250 g riven ost
nachoschips (äter du LCHF hoppar du över dessa)
Gör såhär:
1) Blanda creme fraiche och philadelphiaost till en krämig röra.
2) Stek köttfärsen enligt anvisningarna för tacoköttfärs. Häll i 1 burk krossade tomater. Låt koka upp och puttra en stund. Ca 5 min.
3) Bred creme fraicheröran på en stor plåt med bakplåtspapper under (inget måste men jag hade det).
4) Bred ut tacoköttfärsen uppepå.
5) Ha på oliver, majs och jalapenos. Avsluta med att strö över all ost.

6) Grädda i 225 grader i ca 15 minuter eller tills all ost smält och fått lite färg. När du tar du de ur ugnen så sticker du i nachoschips i själva gratängen.
Servera med grönsallad och extra nachoschips och lite såser, HÄR tipsar jag om 3 olika som passar perfekt till!
 Efter maten blev det lite god efterrätt också...Banoffepaj i glas.

Jag smulade digestivkexen o varvade sen alla ingredienser och toppade med grädde o strössel.



Ingredienser för 2 pers

  • 1 Banan
  • Digestivekex m chokladsmak
  • 2 dl vispgrädde
  • 1 dl karamelliserad mjölk
  • 50 g riven mörk choklad
Hade beställt dessa säkerhetsarmband till barnbarnen som nu kommit med posten. Dessa var riktigt bra som vi hoppas funkar klockrent när vi kommer att vara bland stora folksamlingar och vill känna oss säkra att barnen är med oss o inte försvinner.
 Lager 157 fick ett besök av mej när vi var på genomresa. Jag hittade några byxor och här ett par träningsbyxor som är supersköna och funkar bra att träna i.
 Vi kör lite med träning och hälsa just nu och det är ju jättebra även inför beach 2020😂
(Ursäkta dålig och oskarp bild när vi tränade 😅)

 Förresten så såg det ut såhär i morse när jag var på promenad....såååå vackert.



6 kommentarer:

  1. Faktum är att ibland saknar jag snön.här nere känns det som om våren bankar på dörren, ljuvligt skönt i solväggen (när solen är framme). Tacofärs är aldrig fel, smakar jättegott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men våren är också härligt skön mot solväggen som du sa :) Jag längtar till vi kan sola där också.

      Radera
  2. Haha jo vi gör både och kan jag säga...både ute och inne o trampar omkring :-))

    SvaraRadera
  3. Oh, vad jag längtar efter riktig vinter när jag ser dina fina bilder. Här har vi haft riktigt vårväder ett par dagar men de hotar med lite blötsnö med jämna mellanrum.
    Bra gjort att komma igång med träning! Vi kämpar på här också....

    SvaraRadera
  4. Oj vad härligt det ser ut hos er, lagom med snö.
    Här nere föll snön för någon dag sedan, men nu snart har den regnat bort.
    Vilka smidiga band till barnbarnen. Kan vara skönt att ha sådana för det är ju ett ögonblicks verk att försvinna.

    SvaraRadera
  5. Det där tacoreceptet tar jag gärna hihihi Men så vackert ni har det med all den snö. Vilka höga snövallar. Har du gjort några SnöÄnglar ännu?
    Kramizar

    SvaraRadera