måndag 16 mars 2020

Mysig helg.

Vår yngsta son med flickvän har varit hem i helgen. Vi packade en ryggsäck med kaffe/choklad och braskorv och gick ut för att  bara njuta med varandra och i det fina vädret .
Sandra gjorde sig en säng och la sig i solen en stund.😎
 Sen när brasan var lagom nerbrunnen kunde vi grilla lite braskorv 🔥det var mysigt.
Nu känns det som vi börjar få lite vår här uppe i norr när man kan gå ut och grilla korv i solen, dessutom när solens strålar värmer också 🌞🌞🌞
Jag fick låna Sandras plats och sola en stund 😄Kjell hade också en plats där han slappade .

Våra ungdomar har dessutom gått och blivit med lägenhet 👏Vi har pratat mycket om deras nya lägenhet i helgen som dom köpt och kommer att flytta in i den 15 maj. Ska bli så spännande att få se den när dom får tillgång till nycklarna. 🗝Eftersom vi bor 22 mil från varandra så har vi inte kunnat vara med på visningen med dessa 2, men vi har bilder som vi tittat på tillsammans.
 
 Vi har tittat på bilder och gjort ritningar till byggnation av vägg som ska ske i deras nya lägenhet när dom får ta över lägenheten och vi kommer ner till dom för att hjälpa till.
Hittade ett recept som jag tänkte att vi skulle fira lägenheten med efter middagen. Det var en jättegod bakelse för den som gillar maräng...som jag 👍
 Jag hade bakat en rulltårta med sylt som jag skar i lite tjocka bitar.
 Sedan skopade jag en kula glass och lade den på rulltårtan.
 Jag vispade äggvita till ett hårt vitt skum och spritsade den över glassen så den hamnade under inbäddad.
 Sedan brände vi lite på toppen av marängen så det blev lite färg, sedan satte jag in denna plåten i ugnen en stund. Det gällde att hålla koll så inte glassen skulle smälta 😆

Vi har haft en trevlig helg med delar av familjen och hunnit med en massa saker att göra. Det var skönt att slippa tänka så mycket på coronaviruset som härjar, som jag hoppas lugnar sig snart.

Vi fick även leverans av en laddare som dom hade med sig och som Kjell borrade ner i bordet för att kunna ladda mobilen hans som jämt är utan batteri 😂nu har han nära till laddning när han sitter i sin fåtölj 👍

Helt perfekt !!😄👌

10 kommentarer:

  1. Så mysigt ni haft det med ungdomarna. Braskorv, är det falukorv som ni grillar?
    Den efterrätten är väl en klassiker, Glace au four. Smart att göra portionsbitar, för det brukar bli lite kletigt när man tar från en stor form. Det ska göra nästa gång, tack för tipset.
    Har Kjell fått ett bord nu? Så smart med en sådan laddare, inga sladdar. Lägger man mobilen bara ovanpå? Själv släpar jag med mig Power-banken hihihi
    Grattis till deras lägenhet.
    Kramizar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det var riktigt mysigt att få rå om dom en helg. Nej det är inte falukorv utan en äkta braskorv /spiralkorv o den är jättegod att grilla och gillades :) Hittade receptet hos mamma i en tidning och testade att göra, jo smidigt att göra små så man bara har en smakbit var....jag gillar verkligen maräng och det blev en känsla av det. Japp hittade ett bord till hörnan soffan/fåtöljen där han kan ställa sin kaffekopp ;-) Kjell fällde ner laddningen som Gabriel o Sandra köpt på Ikea åt oss men han fick akta så vi kunde använda lådan också och inte borrade iden. Sladden är bakom ett ben med en kabelkanal så den inte syns. Tack snälla för gratulationen, ska bli så kul att få se den sen när dom får nycklarna. Kramizar

      Radera
  2. Braskorv, det var något nytt som mina ägare får läsa vidare om på nätet, spännande.
    Då har det nåtts en ny milstolpe i livet, ny lght. Ägarna minns tillbaka på sin tid då de skaffade en ny bostad tillsammans, det var några år sedan...
    Kram till er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spiralkorv heter den också:-) Gott som sjutton. Jajjemensan det kan man säga...och lyckliga är båda 2, och vi också för den delen för deras skull. Jovisst kommer man ihåg när man började livet själv. Kram tillbaka till er

      Radera
  3. Vilken härlig helg med den yngre generationen! Visst är det kul att följa dem när de ska sätta bo, köpa boenden och forma sina liv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det var det absolut :) Vi är så glada för deras skull och så glada att vi får vara med och hjälpa dom lite...precis som vi gjorde med äldsta sonen när han byggde sitt hus. :)

      Radera
  4. Vilken mysig helg ni haft och så gott det såg ut med grillad korv :) Så mysigt för dem med lägenhet. Det är så roligt att planera och inreda. Smart laddningsstation!
    Kram till er

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var jättetrevligt och gott att grilla korv, jag är en liten gorvgrillartoka :-)) Det är roligt att man kan äga lägeheten/radhuset man bor i såklart. Vi planerade väggen som ska byggas och fälla in tv:n i. Laddstationen var perfekt för Kjell som nästan alltid har slut ström i sin mobil ;-)) Kram

      Radera
  5. Det ser inte dumt ut hos er heller, så mysigt ni har. Kul att träffa barnen och så gott med grillad korv, jag älskar korv alla dar i veckan skulle jag kunna äta det.
    (kanske blir enformigt) Härligt för dom med ny lägenhet blir kul för er att se den sen.
    Ta hand om dig i dessa coronatider. Kram och trevlig helg-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var såå mysigt att dom kom hem och hälsade på oss...sen att vi dessutom kunde grilla korv som jag också gillar som dej :-) Ska bli så kul att få se vad det är dom har köpt :-)) Ta hand om dej du också i dessa tider som man inte trodde skulle komma....det är nog tungt för många nu. Kram

      Radera