fredag 5 februari 2016

Jokkmokks marknad -2016

Nu var det äntligen dags för oss att få åka en tur upp till Jokkmokks marknad, med vår husbil. Vi kände att vi ville åka upp i år igen för att vi tycker att det är rätt kul att få åka lite mer Norrut också:))
Vi hade så fint väder när vi åkte iväg.
Kjell packade fram cyklarna som vi alltid har med oss i husbilen. Nu är dessa el-cyklar....men något batteri hade vi såklart inte i kopplat nu när det är vinter. Så vi trampade själva:)).
Vi stannade till och fotade lite vid Jokkmokk skylten...bara som bildbevis :)) Medan vi fotade satte  vi ner cykelhjälmarna i cykelboxarna som vi har. Dom är helt suveräna som förvaring. Ni vet när man fåfänga eller...haha...
....skämt åsido...cykel hjälmarna är alltid med
När man går på marknad hittar man alltid nåt fiffigt:) En ryggkliare i renhorn...varför inte :-)) Den blev det inte...men en bit renhorn som jag ska göra en ljusstake av o måla vit.
Eller ett gott äpple med en massa gott på :)) Muuums...

När man bara börjar titta på en massa gott..då är det ett tecken på att man är hungrig:). Vi gick på Gästis...hotellet i Jokkmokk har en jättefin restaurang. Och billig lunch också:)

Tittandet fortsatte efter lunchen.
 Kjell han gillar att titta på knivar :)

Vi var och hälsade på säljarna från Husvagnscenter i Luleå. Dom står alltid på Jokkmokks marknad och visar sina heta husbilar :)
 Självklart måste man köpa lite gott då igen :))
 Ett litet barnland har dom fixat också. Dom är så duktiga som kan göra alla dessa av snö. Även en stor rutchkana för barnen...men den bilden blev inte så bra...så den finns ingen bild på.

Undrar vad Kjell tittar på...kan det vara någon variant av knivar :-)) haha
 Det fanns en del olika och lite annorlunda tennarmband också faktiskt. Inte dom traditionella bara.
 Lite mer knivar...dom på bilden ovan kostade ca 14.000...billigt...eller ?

En del som stod o sålde kunde i allafall klä sig :)

Som kära maken sa: Och här går vi kåta in och kåta ut :)....

Det säljs allt möjligt på denna marknad.

En ny morgon:)
 Här hamnade rätt långt bort från reception och servicehus...detta eftersom vi bokade oss lite sent.
Våran granne var en traktor och en husvagn. En karl som kört från Skåne och Danmark med detta ekipage...jaja...en del fixar det mesta :))
Här har vi checkat ut och åker hemåt igen. Två dagar vid Jokkmokks marknad räckte för oss.
Vi körde upp på marknads området. Parkerade bilden och gick upp till dom finska säljarna som stod där och sålde sina varma täcken...till framrutan.
 Säljaren tog med sig 2 olika storlekar och följde oss ner till busstationen där vi stod med bilen. Han hjälpte oss för att se vilken storlek som vi behövde. Vi hittade ett som passade perfekt, så vi köpte det.

En rätt så nöjd make...Vi köpte detta för att skydda rutan när vi parkerar husbilen i vårt kallgarage. För att det tar sån tid att värma upp bilen när vi inte har tillgång till el innan vi ska ut på turer. Vi hoppas att detta täcke ska göra så att framrutan tinar upp bättre.
 Innan vi fortsatte hemåt tittade vi vidare på marknaden och så hade vi turen att kyrkan var öppen. Så vi gick för att titta på den i det fina soliga väder :) Jokkmokks kyrka invigdes 1889. Sen har den restaurerats o moderniserats 1948-49. 1982-83 återställdes den i stort sett till ursprungs skicket.
 Det var många fler än oss som ville titta på den fina kyrkan.
1987 fick kyrkan en ny 27-stämmig orgel.
1949 fick kyrkan en ny altartavla som målats av Torsten Nordberg.

Efter kyrkobesöket gick vi ut igen. Det var mycket kallare nu...blåste rejäla isande vindar. Det är alltid värst i ansiktet...Så huvorna upp :)

Jag är ju ändå rätt så faschinerad över deras fina kläder. Visst är dom väl rätt så fina ändå:)
Jag brukar alltid gå in till Stoorstålka när vi är i Jokkmokk. Där känner man verkligen av deras samiska kultur. Där finns allt som en sån som jag egentligen vill ha:) Men jag är ju Norrlänning så :)

Jag frågade om jag fick fota hon som jobbade i butiken. Och det fick jag:) Hon var så fin i deras kläder som säljs i butiken. Kolla in "typ" rockabilly kjolen hon har ...dom sålde den och en underkjol till...
( Dessa 2 bilder lånade jag från deras hemsida )

Hela det kalaset kostade ungefär 1000 kronor. Men fin var hon:)
 Var lite sugen på en t-shirt...men det blev inget inköp.
Däremot shoppade jag lite tillbehör till mina tennarmband som jag gör.
 Nu säger vi hej då till Jokkmokk för detta år och denna marknad .
 Vi fick en fantastiskt  fin sol på väg hem också. Vitt och vackert ...

Nu har vi landat hemmavid och känner oss nöjda med vistelsen i år på marknaden. Dom hotade med snöoväder så vi drog hemåt istället för att vänta ut snön. :)

1. Verkar mysigt! Ett sånt där varmt täcke till framrutan har vi saknat ibland. Traktor och husvagn från Skåne/Danmark låter som ett omständligt projekt...

2. Härliga bilder från en trevlig tillställning!
    Skulle va roligt att uppleva någon gång!

Kram

3. Härliga bilder, men en sådan vinter får vi aldrig här i Skåne. Kul att gå på en annorlunda marknad, brukar alltid vara på sommaren.
    Ha det gott
    Sussi

4. Fina bilder och mycket fint ni tittade på. Tänk att ha en sådan kjol och svänga runt med, väldigt läcker. Man blir som lite sugen att åka upp och underbart väder ni hade.
    Kramiz

5. Fina bilder och mycket fint ni tittade på. Tänk att ha en sådan kjol och svänga runt med, väldigt läcker. Man blir som lite sugen att åka upp och underbart väder ni hade.

6. Rose-Marie i Rosvik6 februari 2016 kl. 11:26

Jokkmokk är ett sånt häftigt resmål!!! Så jättefina vinterbilder du fotat Dessan!!! Stoorstålka är också en av mina favoritbutiker, handlar alltid bandvävstillbehör och annat kul där :)

7. Vilka underbara bilder. Känns som jag själv hade gott runt på marknaden. Jag har varit många gånger i Jokkmokk, men aldrig på vinter. Kul att få vara med!! Kramar Elisabeth

8. På den marknaden har jag aldrig varit.
    Min dotter nr 2 var upp ett år med skolan så hon har fått uppleva den atmosfären.
    Ha en skön dag!
    Kram

9. Verkar som ni haft en trevlig vistelse!
    Men att åka traktor så långt,Nej Tack!
    Kyrkan var otroligt vacker :-)

Ha det gott i Norr....Kram

10. Jag blev nästan stum av längtan tillbaka, när jag såg alla dina bilder. Tack för visiten trots att vi inte var med. Varma Kramar

11. Freedomtravel: Det är riktigt mysigt att åka upp sådär...till lite bitande kyla som det blev:) Vi har haft vintertäcke på en annan husbil också...Funkar kanon. Blir varmare inne i bilen.

Lennart: Ni får köra upp någon gång :)

Susanne: Det är roligt att gå på isande vintermarknad också. :)

Joy: Det är ren riktig upplevelse även för oss som bor här uppe i norr:) Ni får köra upp någon vinter med oss :) Kramiz

Rose-Marie: Tänkte på dej när vi var in i butiken:) Vi var ju där i fjol tillsammans. Kram

Elisabeth: Det är så fint i Jokkmokk vintertid. En krispig känsla att gå omkring när det knarrar under skorna:) Kram

Millan: Det är så...vårt land är så långt:) Kul för henne att få åka med när dom åkte med skolan:) Kram

Rolle o Carina: Jo vi har verkligen haft det härligt. Ni skulle ha varit där med oss:)) Jo kyrkan var fin...speciellt när solen lyste på den:) . Kram

Matts: Förstår att du längtar tillbaka. Vi hade det så trevligt i fjol...och vi hade supertrevligt i år igen :) Varm Kram tillbaka

12. Ser ju faktiskt jättemysigt ut i solskenet. Mycket att se och uppleva. Skönt med ett Masa-täcke!
    Kramar

13. Jag hoppas att ni har dubbdäck på cyklarna.
    Vilka bilder vad intressant. Min stora dröm att komma dit. Visst är det fina färger

Minns jag var 14 var till Karesuando skull fota en lappgubbe men ha jagade mig. Tyckte inte om att ja fotade.