måndag 22 februari 2016

Sy-mässan och Kista mässan

Vi har som sagt varit i Stockholm med våra Piteå vänner i helgen, där vi bott på hotell o myst:)
Så här kommer mitt långa inlägg om det :-)) haha. Eftersom vi är 2 bloggare på samma ställe, så har jag tur som kan "sno" lite bilder av: Joytillsammans :)) också.
 Där träffade vi även till att börja med: Min väninna från Stockholm Yvonne :) När vi bara lämnat våra väskor på hotellet så gick jag o Karin ner till Centralen för att möta upp henne.
Vi drog ut till Älvsjö och Sy-mässan.
Det var en del folk när vi kom fram lite på eftermiddagen. Men lagom mycket för att kunna se ordentligt vad som fanns. Så det var kanon.

Superfina band fanns det i massor.....
 .....och garner som Yvonne tittade på :)
Yvonne med sin fina t-shirt som hon gjort eget tryck på..med sin cameo.
 Personalen som stod där o sålde dessa fina band o garner var så fint klädda:) Klicka på bilden o se bättre hur hon var klädd:)
 Lite kaffepaus måste man också ta sig när man är på mässa...för att orka titta vidare:)
Bilden här snodde jag av Yvonne :)) Wow för alla dessa fina tyger.
Köpte en sax att hänga i en halskedja, och 2 symaskiner att hänga i öronen:)) passar mej som är en riktig sytoka:))
 Testade att köpa några etiketter till barnbarnets kläder jag syr också:)
Några tyger blev det också i inköp helgen..ha ha
 När vi handlat färdigt sa vi hej då för denna gången till Stockholmsmässan i Älvsjö o drog in till stan för att äta en bit mat med våra män:) Där även Yvonnes man Jakob anslutit sej.
Jensen´s restaurang är ett tips till er som är i Stockholm. God mat o trevlig personal.

Men boka bord. Det gjorde vi...och tur det för det var rätt så fullt m folk.
Nog är det lycka att få gå ut såhär o äta middag med fina vänner.
Vi hade så trevligt heeeela kvällen:))

Kjell fotade vår kompis Anders medan dom väntade på oss. Ett fint foto tyckte jag, så jag använder det här:))

På morgonen åt vi fruktost och den var riktigt bra på hotellet. Där satt vi och hade trevligt tillsammans:) innan det var dags för husbilsmässan.
 Kista husbilsmässan tog vi tunnelbanan till på lördagen tillsammans med våra vänner.

Det finns hur mycket husbilar som helst. Och mycket plåtisar i år. Ser ut som intresset för lite mindre bilar ökar i intresse. Denna mindre husbil: Hymer var väl cool:) Med en extra sovplats på taket:)
 Jag gillade den o tycker att den såklart liknar alla andra husbilar...men myyycket mindre:)
Här försökte jag fota sovplatsen på taket:))
 Det fanns en massa fina husbilar som vi tittade på med våra vänner.....husbils spekulanterna:)
Olika planlösningar är såklart kul att titta på när man ska köpa sin första husbil. Ska man ha halv eller hel integrerat ? undrade dom. Helintegrerat lutar det åt för dom. Dom vet vad dom vill ha nu efter mässan.
 Men allra varmast i mitt hjärta är ändå Carthago chic e-line...en sån som våran. Men det var också ständig ström in i dessa bilar:)
 Sen fanns det såklart ull försäljning i alla varianter. Här handlade min väninna ett par fina ull tofflor.
 Folk strömmade in i hallen för att titta på allt som fanns att se på.
 Tänk att det är nyheter varje år. Här en mindre hopfällbar el scooter. Den skulle jag inte våga köra ens. Känns lite smått med dom hjulen. Men läckra ändå.

Det syns att man är i Stockholm:))...med pulserande fart och ljus. Men inte så mycket snö som vi har.
 Espresso house hittade vi till vid hötorget. Vi kom dit vid 22.30 tiden, gick in och satte oss med en supergod choklad o kaffekopp:)) jättemysigt ställe där det mest är studenter och absolut ingen alkohol.
 En liten trapp ner o vi var vid fiket.
 Alltså så god den stora choklad koppen var :) och god.

Det är mysigt att bara kunna slinka in på ställen man aldrig varit på.

Söndagen innan vi skulle hem blev det lite shopping på stan. För vår del blev det lite kartor:)
Dom är jag supernöjd med. Jag gillar lite större kartor med större sidor. Så man får bättre översikt. Dessa kartor kallades XL förut.
 Sen blev det lite kaffe i foajen på hotellet...innan taxin kom. En mysig stund vid brasan.:)
Det var riktigt vackert när vi lyfte. Vi visste att det hade blåst mellan 40-50 m/s, men att blåsten lugnat ner sig lite. Och det kändes oroligt när vi skulle flyga..och för landningens skull:) Satt nästan på helspänn när vi landade...men allt gick så bra att jag ville berömma flygkaptenen för flygning och landning. Och det fick jag...direkt i cockpit..haha.
Men vilka knappar det finns där. Det bara lyste överallt när jag kikade in. Att dom vet vart dom ska trycka!?. Dom blev i alla fall jätteglad att jag gav dom beröm över landningen:) Dom behöver verkligen få all det beröm dom kan få.
Vi fick vänta ett tag vid Kallax flygplats på våra vänner. Dom kom 30 min efter oss ungefär. Det blev lite skottande av snö vid bilen när vi landade...för vi har haft lite oväder hemmavid under helgen. Nu är denna resan över och supertrevligt har vi haft. Detta gör vi gärna om igen :)