fredag 11 mars 2016

Sparktur på isen

Jag o Kjell tog oss en tur ner till isen igår. Visst måste man ta lunchen ute i solen istället för inomhus:) Speciellt en sån här solig dag.
 Det är så härligt när det ser ut såhär när man närmar sig. Klarblå himmel och folk som ville detsamma som oss.
Här står alla sparkar som man kan låna om man vill det. När vi kom fanns det inga lediga..

Det fanns även små barnsparkar att låna för dom barn som ville det :)
 Vi började gå ner på isen och mötte några som precis var klara med sin sparktur.
 Så vips hade vi varsin spark :) Lättare att sparka med våra icebug skor .

 Det var riktigt härligt igår. Vi har en jättefin bana som plogas o sopas för att få till denna blanka yta. Visst är det fint...men jag är lite rädd att vara här på isen också. Man ser så väl ner i djupet. Sen får man akta sig för att inte skära ner med sparken i sprickorna som blir uppsopade. En man som kom sparkande flög över styret när han gjorde precis så...skar ner i en spricka o det blev tvärstopp. Men han klarade sig bra.
Det är utsatta bivacker också lite här o där. Vi hittade en som var ledig, så vi kunde sitta och vila lite innan vi fortsatte vidare. Det gäller att passa på att ta en "groupie"också då :))

Det är praktiskt med spark. När man känner för det kan man sätta sig ner och vila...igen :)) Solen har faktiskt börjat värma riktigt skönt nu.

En riktigt härlig lunch på isen det hade vi. Sen var det bara till att åka iväg till jobbet igen för Kjell. Men vi hann med att sparka ca 7 km på isen, sen en promenad hem.

9 kommentarer:

  1. Spark har jag inte åkt på 60 år!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Men vilken bra ide att man får låna sparkar.
    Det måste ju vara jättepopulärt särskilt när vädret blir lite bättre.

    Själv har jag lite svårt för att gå över is, får alltid för mig att isen ska rämna och att jag ska trilla i, så jag låter bli.

    Ha en skön dag!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Härliga soliga bilder, mysigt ni hade det.
    Kramiz

    SvaraRadera
  4. Härliga soliga bilder, mysigt ni hade det.
    Kramiz

    SvaraRadera
  5. Härligt! Vårsol och is, det är en underbar kombo! Och så spark på det! Dock är det sällan jag är ute på nån is numera men några av de finaste barndomsminnena är från Kvarkens isar...

    SvaraRadera
  6. Härligt med Is,brukar ha det i Drinken :-)
    Sparka på o njut av Solen.....

    SolKram

    SvaraRadera
  7. Ser verkligen härligt ut. Vilken häftig färg på din spark. Vi har haft strålande sol och vårkänning idag.
    Kram från oss.

    SvaraRadera
  8. Vad trevligt! Men stackars vänner vad snö ni har. Kram

    SvaraRadera
  9. Lennart: AJ då, kanske dags då gen :) Kram
    Millan: Jo visst är det härligt. Men jag kan säga att jag är lika rädd som dej att gå på isen. Jag tror också som du, att isen ska rämna o jag ska trilla i. Jag kollar noga alla sprickor o så det inte är vatten där vi sparkar....trots att det är 1 m is under mina fötter ;-)
    Joy: Jo det var mysigt. Men det är klart det är mysigt när solen är framme också :) Kramiz
    Camilla: Jo det är nog många som har det i minnet sedan barn:)
    Rolle: Jasså du:) haha. Is kan va bra att ha i drinken också. Kram
    Susanne: Jo jag hade tur som fick låna en grön spark. Limegrönt som jag gillar. Kram
    Matts: Vi har ganska mycket snö, det är sant:) Men härligt i solsken ändå. Kram

    SvaraRadera