tisdag 1 februari 2011

Semlor bla


Idag gör jag ett inlägg till:))

Idag var jag tidigt ute.
Gick på promenad till stan.
Väl framme vid Önska som
har utförsäljning ´just nu
gick jag in i affären.....

Men oj oj så galna alla "tanter"
är, dom är inte kloka.
Dom slet och drog och klöstes!!!
Jag gick ut och pustade ut
att få komma ut hel från affären...

Väl hemma började jag baka.

Gjorde en liten sats vanlig bulldeg
och gjorde semlor.

75 g smör/marg
2,5 del mjölk
halvt paket röd jäst
0,5 dl socker
0,25 tsk salt
1 tsk kardemumma
ca en halv liter vetemjöl
eller efter smak, hur tjock
eller lös deg man vill ha:)

Detta är alltså en halv sats bulldeg

Här ligger degen på jäsning i ca 30 min, under duk
Forma små bollar, låt dom jäsa under duk
i ca 30 minuter , pensla dom med ägg
och in i ugnen.

250 grader och 8-10 min, beroende på ugn.
Men en gyllenbrun färg ska dom ha:)
FÄRDIGA att servera:))
Det var ganska populärt när mina
jobbarkillar kom hem från jobbet
och fick semlor till efterätt.

Allt för att göra mina killar glada.
Synd bara att älsta sonen är i Uppsala.
Men dina kommer var så lugn.:D

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar