lördag 23 september 2017

Med vänner och norrskenet i kukkolaforsen

Ju längre vi kom norröver så hade träden ändrat färg. Och det är rätt så fint faktiskt trots att det lider emot höst.
 Mina favoriter är lönnen när den är i så många fina röda nyanser.

Nåväl och nog om trädens skiftningar. 😃 Vi har tillsammans med våra goda vänner Anders o Karin kommit oss till Kukkolaforsen med våra husbilar.

 Parkering och koppling av elen blev första fokus😄
 Sen blev det en tur runt i kring här för att titta på omgivningen och den fina forsen.

 Och självklart fotografering vid den stora sikhåvaren😊. För vid Kukkolaforsen har man håvat sik ända sen medeltiden där håvskaftet tidigare gjordes av granvirke, numera görs dom i glasfiber.  

Siken söker sig sommartid upp för att leka i grunda bottnar vid älvens biflöden.
Håvaren då kan under högsäsong i ett enda drag få upp ett halvt dussin sikar i håvnätet. Här vid Kukkolaforsen kan fiske ske från islossning till i mitten av September med en topp kring sista vecka i Juli, och då firas fiskens ankomst under den s.k sikfesten.


 Man går akta sig så man inte trillar i forsen, detta är verkligen en naturkraft.




Vi satt inne hos oss i gårkväll där vi ätit middag och åt lite småsnack. När sen Kjell gick ut en sväng vid 23 tiden ropade han. Dessan!! kolla in norrskenet !! Jag flög ut ur husbilen för att titta. Jag är en stor fan av norrsken och blir mer och mer för varje höst och vinter. Det är bara såååå häftigt att få uppleva hur det rör sig och ibland sprakar på himlen.
 Dessutom har jag ju en ny kamera som jag inte visste hur jag skulle ställa in för att fota detta skådespel på himlen. Det var en ren wow faktor för mej. Jag stog en stund och bara tittade hur det rörde sig och blev mer och mer en stund på himlen. Till slut lyckades jag få en kanonbild...lite suddig men vadå!! det är ju ett norrsken ala magisk😁💥💥💥💥
 Efter det gick jag in igen hos vännerna för att sedan när vi skildes åt kunna somna med ett leende på läpparna. Det var rätt så kolsvart så man får se upp vart man går 😃Hur häftig dag och kväll blev inte detta.

7 kommentarer:

  1. Vilka höstfärger! Och sååå coolt med norrsken! Jag har aldrig sett norrsken faktiskt ...

    SvaraRadera
  2. Å norrsken är ju helt underbart att se!

    Kram och ha en fortsatt fin helg!

    SvaraRadera
  3. Ser fint ut uppe norr med Norrskenet!
    Och edra vänner har såå fin Bobil :-)

    Ha det gott o njut i norr/Kram

    SvaraRadera
  4. Vilka höstfärger ni har och norrsken på himlen.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så fint skådespel på himlen! Kul att uppleva det i så fin natur, med goda vänner!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Nästa gång du ser norrskenet får du ställa in kameran på video. Jättefint, synd att vi inte fick se det. Fast då har vi en anledning att komma tillbaka hihihihi
    Kramizar

    SvaraRadera