måndag 9 oktober 2017

Trevlig Umeåhelg

I fredags var det äntligen dags för min helg i Umeå. Jag lämnade kära maken hemma eftersom han skulle jobba och jag skulle få rå om yngsta sonen Gabriel lite själv i helgen😘. Så jag packade väskan för att gå till busstationen och ta bussen till sy-festivalen som skulle hållas för fösta gången i Umeå och jag såg fram emot det såååå mycket !!! 😆😇
Familjebussen kom 😃 (alltså bussen med samma namn som mitt efternamn) som jag hoppade på. Det är så drygt att åka bil själv till Umeå så detta är ett skönt o bättre sätt att åka då.
 Eftersom jag är lite av en sytoka ( som det finns en grupp på nätet som heter ) så ville jag såklart dit. Dessa kläder är en del av det jag sytt sista tiden.
 Jag kom till Umeå lagom till yngsta sonens arbetsdags slut. Vi möttes på stan och gick för att handla middag som vi sedan gjorde tillsammans. Efter maten gick vi ut för att han skulle byta till vinterdäck. Lika bra att byta nu eftersom man vet inte när halkan slår till, och sen hade han fått punktering och en spik i däcket så han var rätt så tvungen att byta däck nu. Sen får han åka och reparera sommardäcket.
Allt man kan göra tillsammans är så trevligt om än det gäller att byta däck 😘
Sen kom den stora dagen som jag väntat länge på. Dagen började först med frukost med sonen och sedan skjutsade han mej till Noliamässan där sy-festivalen höll till i Umeå för alldeles första gången.
Jag tror att jag var den enda som hade förköpt entrébiljetten så jag fick gå förbi den ringlade långa kön som var för dom som köadee istället för att köpa biljetten på nätet som jag.😆...haha lite bananskal för mej kändes det som.
 Väl inne i mässhallen hade det kommit rätt så många köpsugna sy och andra handarbetssugna.
 Först hamnade jag vid Stina Jakobsson som har så fina tyger och kläder.
 Men jag gick vidare och hamnade ganska genast hos Zicca fabric. Dom är en av mina favoriter 😃👍
 Jag gillar verkligen Ziccas tyger, dom är så mjuka och jag gillar deras mönster dom har i sina tyger.
Köpte alla 4 tygerna i blått och bruna muddväven hos Zicca och dom andra 2 bruna hos Tygdrömmar.
 Skapa form och design var här
 Annat fanns också här...smycken, korgar och annat.

Här kom jag fram till tygdrömmar som sålde dom 2 bruna tygerna: rävarna och det typ av streckade.
 Massor med pärlor hade Silverpärla med sig.
 Ohlssons tyger var också här med massor med tyger här nedan:
 En massa tillbehör fanns också och där var det maaaassor med folk som trängdes så jag ställde mig inte ens i kö för att titta på vad dom hade, kom fram så jag kunde fota lite istället😁
 Modetyger hade också en massa tyger med  sig.

Här nedan hittade jag dom Ottobre tidningarna som fattades för mej och väninnan Yvonne. Så jag köpte en till mej och en till henne...trots det inte var på svenska. Men det fanns att ladda hem på Svenska på nätet. Så det löser sig...för jag brukar aldrig läsa utan bara titta på bilderna ändå 😂....
 ....Ottobre tidningarna fanns hos delatezz.se. Så nöjd jag var när jag hittade tidningarna vi sökt överallt efter..😇👌Så nu är det bara till att börja rita av mönstret på jackan vi ska sy båda två.
 Jag köpte själv 2 st som jag saknat med en massa fina mönster i.
Dom hade superfina tyger också men dom får jag beställa på nätet sen.

Sen hittade jag åter igen en massa tillbehörs bord...Oj oj där fanns det mycket godis för en som gillar att sy och handarbeta överhuvudtaget.
 En massa läckra och annorlunda knappar....
 ....och pärlor.
 Killen nedan stod i monter Nordlys Viking och sålde tyger i lin och ull....

Lite Kashmir sjalar kanske 399 kr.😃
 Skinn och renhorn halsband fanns också. Jo här fanns nog det mesta en handarbetande vill ha o söker.👍
 Till sist såg jag en kvinna som stod och sålde ljusstakar som var rätt fina...men icke det nu hade jag handlat mitt 😂😂
Jag var nöjd över mitt sy mässebesök och Gabriel hämtade sin mamma😘.

Vi hade bestämt att vi skulle gå ut och äta och sen gå på bio på kvällen, så vi var hem och bytte kläder och cyklade in till Lottas Krog som är populärt i Umeå.
Vi åt planksteken deras som var så suuupergod måste vi säga👌. Däremot måste man vara ute i god tid för att få bord här så vi var här redan 16.00. Vi fick vänta nästan 1 timme på maten däremot...men vi hann gott o väl till bion.
 Här är det en aning större biograf än den vi har hemmavid. Filmstaden i Umeå invigdes 21 december 1993 och har 9 salonger.
  Vi träffade våra kompisars son Johan o flickvän när vi kom till bion, dom skulle se samma film som vi.
Jag blev bjuden på allt av sonen som hade bokat o betalat extra för dom bästa sittplatserna med bättre benutrymme och lutande ryggstöd i denna största salongen.
Vi såg Bladerunner och det var mäktigt i så stor biosalong.
Igår söndag var det roliga slut. Vi åkte och träffade övriga familjen också o lilla barnbarnet innan jag skulle åka hem med buss igen. Det var redan besök hos dom så vi åkte en liten stund för att få träffas trots dom var förkylda och risiga sen lite lunch och mot bussen. Vår äldsta son var på jobbresa till London så honom fick jag inte träffa. Det gäller att hinna med så mycket jag åkt 22 mil enkel väg.
 Bussresan hem var lång och träsmaken i rumpan kom smygande 😂 Men 3 timmar i buss vem får inte träsmak av det 😁.
Men när vi rullade över bron och kom hem var maken glad, han mötte mig på busstationen och hade gjort en jättemysig middag med ljus på bordet. Kul och komma hem när man är så efterlängtad 💕