torsdag 23 december 2010

Recept på anisbröden

ANIS BRÖD



Har hört att det finns dom som

undrar över receptet på

anisbröden jag gjorde. :)


Här är receptet :

50 g jäst
5 dl mjölk (fingervarmt)
100 gr smält marg
1,5 dl socker
1 tsk salt
2 tsk stött anis
ca 1,5 liter mjöl

Arbeta ihop till en bulldeg
Låt jäsa under handduk i 30 min.

Kavla ut degen till ca 1 -1,5 cm tjockt.

Skär strimlor: ca 2,5 x 6 cm.
Skåra på 2 ställen, (som 2 ben) på långsidan.
Böj lite på benen så dom delas lite.

Låt jäsa ytterligare ca 15 min

Dags för fritering:

Jag brukar ta 2 paket cocosfett
och värmer det i min järngryta
ca 180 grader.

Använd en termometer så du
har rätt värme hela tiden.

Jag brukar fritera dom i ca 2 min/sida.
Till dom fått fin färg.

Låt dom sedan rinna av på
hushållspapper.

Sedan om du vill smaka dom direkt
kan du doppa dom i strösocker....Mums :)



Ska du frysa in dom direkt...

så gör det osockrat.



Lycka till

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar