lördag 24 augusti 2024

Resa till Gdansk -2024 med sonen Del:2

Vi fortsätter att insupa tiden tillsammans och allt det vackra som vi kunde vila ögonen på här i Gdansk.
 
Den vansinnigt långa marknaden fortsätter vi att strosa runt vid.😅
Såklart fanns det gott om hus i olika varianter att köpa som liknade dom i gamla stan

Men vi gick mest och tittade upp på alla fina byggnader som fanns, gamla som upprustade. Här är kranporten som står som sitt majestät.
Dom var så otroligt duktiga som kunde bygga såhär förut. Visst är det ändå vackert ?
Vi stod och tittade och sonen sa:- men jag ser ingen skarv mellan husen?? Hur har dom byggt dessa hus ?

Däremot förstår jag inte varför filmen blir svartvit ?? Har inte fått till det trots jag provat allt?

Sen hittade vi till slut fram till Sankt Marys kyrka där utsiktstornet fanns som jag sökt.
Denna kyrkan är en av världens största tegelkyrkor. Kyrkan är 68 meter bred, 105 meter lång och 80 meter hög. Denna tillhör Europas största kyrkobyggnader.
Mariakyrkan 
Såklart ville jag upp dom 650 stegen som jag var tvungen att gå för att nå toppen. Tur jag inte hade knä eller höftproblem när vi började gå i en smal spiraltrappa😄 
Sonen filmade när jag hade gått 100 steg i en smal spiraltrappa😁Det var varmt kan jag säga där 
/Även här svartvita filmer? Varför blir dom det undrar jag ?/

När vi till slut kom upp var utsikten magisk o kul att sonen filmade att vi, eller snarare jag  klarade det utan problem😅😆

Tänk att det är så häftigt med utsikter 😂


Mor o son på toppen av det 80 meter höga tornet 💞
Här såg vi tydligt vart allt fanns det vi ville besöka 
Han var rätt nöjd o glad sonen när vi kom ner. Kul att kunna visa att mamma fixar fortfarande 😅😂 om än benen var darriga 😆

Här fotade vi baksidan av tornet vi nyss gått upp i 
Golden Gate
Neptunusfontänen den romerska havsguden.
Vi fortsatte att titta runt hela kvällen och strosade bl.a efter "långa gatan" som här i Gamla Stan.

Denna unika gata var magisk på kvällen speciellt. Det var härligt att gå här med natthimlen i bakgrunden och alla gatlyktor och belysning som tändes vid skymningen. En atmosfär som bara kan upplevas bland det historiskt vackra byggnaderna som blev en sagolik atmosfär.

Fortsättning följer.....

4 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk arkitektur det är i Gdansk. Där hade jag nog trivts som fisken i vatten.
    Däremot hade jag nog inte trivts lika bra i trappan upp till tornet. Bra jobbat av er att orka hela vägen upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är helt otroligt fint. Man ska nog inte känna av trånga utrymmen om man ska gå i den trappen :) jag som vill upp i toppen är glad att jag inte har såna känslor. Tack för det, jo jag är också nöjd över det.

      Radera
  2. Vilka läckra byggnader och vilka otroliga vyer ni fick från tornet. Det var väl värt alla trappstegen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det var verkligen häftiga byggnader och utsikten var makalös. Absolut värt alla trappstegen :) Det gick otroligt bra upp måste jag säga.

      Radera