onsdag 21 augusti 2024

Resa till Gdansk-2024 i Polen med sonen Del:1

Vår äldsta son har fyllt jämna år och då visste vi att han önskade sig upplevelser i alla former 😁. Så vi bokade helt enkelt en resa till Gdansk i Polen och den resan blev med mig hans mamma😍 Trevligt med lite egen tid tillsammans.
Det fanns inget annat direktflyg annat än från Skellefteå så vi rullade 1,5 timme dit som det tog från Umeå...om vi inte hamnade i lång kö både på framsidan och på baksidan av bilen strax innan avfarten mot flyget....stressen kom krypande att vi inte skulle hinna med flyget😒
Det var en lastbil som fått punktering mitt i körfältet där det inte gick att komma förbi. Vi hade tur att detta hände medan vi kom närmare mot Skellefteå och vi behövde inte stå länge för dom hade hunnit med värsta jobbet medan vi körde mot stan...pust !! för köerna växte rätt snabbt
Men vi kom fram i god tid så vi hann med 😁 tack o lov😓
Nu kunde vi gå ombord på flyget och vår resa tillsammans kunde börja 
Lite spännande tyckte jag att det var att flyga eftersom det är ganska länge sedan jag gjorde det sist.
Ner kom vi i alla fall och flygningen var så mjuk o fin.

När man har en snäll man så hade han bokat taxi till oss båda så vi skulle komma fram säkert och bra till lägenheten vi hyrt också. Det var riktigt skönt att han stod där med mitt namn o hämtade oss👍

Det kändes riktigt lyxigt för oss båda
Kändes riktigt bra med sol och värme när vi kom fram till där taxin lämnade oss och talade om vart vi skulle gå för att hitta lägenheten

Har man med sig en duktig son som tar hand om sin mamma så behövde jag inte oroa mig heller 😍
Vi blev helt paffa båda två hur fint det var när vi kom fram och fick mötas av detta....Oj så fint att kunna hyra av AirB&B

Vi packade upp och fortsatte ut för att handla frukost så den fanns klar och för att se oss omkring lite. Det gäller att hinna med så mycket som möjligt  😁
Vi bodde mitt i Gamla stan så vi gick kanske 20 steg för att vara precis i smeten av där allt hände.
Just detta datum som vi var här från den 6/8-10/8-2024 var långa marknaden(Dluga) igång. Kan säga att jag aldrig någonsin gått vid så lång marknad som just denna /den gick från Rådhuset till Gröna Porten)den är i 23 dagar.
Detta med Bärnstenar fanns lite överallt, både billigare och en äkta bärnstensgata. 
Vi började med att strosa lite vid den antika delan av marknaden. Här fanns allt och lite till av vad du behöver.



Jag funderade på att köpa med hem en fontän 😆dock kanske lite för stor😂men snygg.

Sedan blev det ett restaurangbesök och sonen hade googlat vart man kunde få just Polsk mat om man ville.
Det var otroligt skönt att bara få sätta sig ner och umgås och bara njuta av miljön runt omkring.

Sonen ville prova att äta Polsk mat och jag körde säkra kort som italiensk pasta 😋


Vi satt nära en liten båthamn och såg gamla delen av stan bakom i bilden med det återuppbyggda spannmålsmagasinet från 1600 talet.

Fortsättning följer .......

 

6 kommentarer:

  1. Jag har hört så mycket positivt om Gdansk och här var det istället min vännina som fick en resa dit av sina döttrar när hon fyllde jämnt. Ser ut som en stad vi skulle gilla och så bra ni bodde mitt i händelsernas centrum. Kul att få umgås på tu man hand med sonen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut är detta ett fint ställe och speciellt tror jag när det är marknaden. Men annars mycket vackra hus mm att vila ögonen på :)

      Radera

  2. Ni ser ut att haft en väldigt mysig resa. Perfekt fint område med den lägenheten, mitt i stan, bara att kliva ut och vara i händelsernas centrum. Förstår att marknaden var rolig att besöka. Fontänen, skulle ni kunna ha som pool hemma hihihi. Måste fråga Vad är det i lilla skålen på Christoffers tallrik, rödbetor?
    Kramizar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag tyckte det var fantastiskt kul och han njöt mest hela tiden :) Det kändes så kul att bjuda honom på en resa han verkligen uppskattade lite extra. Jo fontänen hade nog passat till det ;-) Jo det var rödbetor som var så goda...för jag testade att smaka av honom såklart :-) Kramiz sis

      Radera
  3. Vilken fin resa ni varit på och så roligt för sonen att få rå om sin mamma i flera dagar. Så fint att bo mitt i centrum och inte behöva bil eller taxi, bara stega ut i vimlet. Kul med marknad också. Nu ser jag fram emot fortsättningen. Kramiga på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo Maggan det tycker vi också att vi gjort, och det var så fantastiskt att få rå om honom helt själv. Jo det var helt otroligt bra val och boende som vi hittade för att kunna bo nära. Sköt om dej o Kram

      Radera