lördag 17 september 2016

En del av vinvägen

När vi lämnade Lyon såg vi att vädret skulle bli sämre...Så vi bestämde oss för att testa en av byarna efter vinvägen. Så vi körde in i en söt liten by efter Colmar i Alcase.

Vi hamnade i ett ställe som hette Ribeauvillé.

Vi hade fått tipsat om några koordinater som inte stämde...ojoj vad vi snurrade. Man kan göra det också även i små städer:-)) Men hittade gjorde vi :)
Vi kom samtidigt med ett par från Schweiz. Vid namnet Bruno och Susan. :) Vi hittade varandra och umgicks hela tiden från det vi kom till vi åkte vidare åt varsitt håll morgonen därpå.
Vi gjorde stan...eller byn på eftermiddagen. Jättemycket små fina hus fanns det här.
Oj så mycket fina blommor dom planterat i sina blomlådor.
Jag kunde inte sluta fota alla dessa fina hus.

Hade tänkt handla lite av dessa keramik krukor till köket...men butiken hann stänga innan vi hade vägarna förbi sen. Det var synd för dom var jättefina.

Det fanns butiker runt varje hörn som sålde viner här. Vi var ju på ett sånt ställe...vinodlings ställe :)) Jag gillar mest alla fina husen...men det ser ni nog...eftersom alla husen är med på bloggen.
Här kom min selfie arm till användning...när man vill ha med husen i bakgrunden...hahaha
Hahaha...hur dom dekorerat sina fönster en del :)) Lite läckert ändå tycke jag. Det passade här.

Blommorna fortsätter in i nästa gränd vi gick in i:) Sen alla dessa korsvirkeshusen är väl för fina.

Tåget kom o tutade för att visa sin uppmärksamhet för turisterna.

Vi bestämde oss för att gå och äta på en restaurang med våra husbilsgrannar. Där satt vi o konverserade på engelska. Riktigt trevligt hade vi det tillsammans.
Jag sökte och sökte om storkarna skulle ha intagit boet mitt uppe på taket...men icke det. Detta ställe är känd för att ha en massa lösgående storkar...till o med på campingen. Men inte såg jag några där heller tyvärr....synd.

Det började skymma på så vi tog cyklarna och cyklade hem till husbilarna och fortsatte med lite kaffe och annat utanför våran husbil. Det var jättetrevligt att fått lära känna dessa 2.

Sådär imponerade blev vi inte av denna vinväg. Så vi styr nog in mot Moseldalen igen på vägen hem iatället :)