söndag 16 april 2023

Folhammar Gotland

Här vid Folhammar naturreservat finns ett stort raukområde som sen övergår till sandstränder. Det ca 500 meter långa raukområde består av upp till 6 meter höga raukar. Det är uppbyggda av revkalksten som är rik på fossiler. Dessa är så häftiga tycker jag.

Har sett raukar förut på Öland när vi var där, men dessa slår allt här på Gotland. Det jag gillade just med Folhammar Raukområdet var att dom var så tätt tillsammans allihopa👌 och sen kom stranden där man kunde bada.


Vi packade ur bilarna och började gå om Raukområdet. Så kul det är att få upptäcka nya ställen.
En del var rätt höga, det ser man när man står lilla jag bredvid 😂

Det finns inte så mycket att skriva om detta ...bara ögongodis att titta på dom.

Raukar har bildats och formats genom erosion av väder och hav. Då mjuka bergarter har brutits ner och kvarstår gör den hårda kalksten som raukarna utgörs av 

Tänk att det fanns lite grönt och blommor som växte helt plötsligt bland stenarna.
Äldst kommer först...i alla fall av ungdomarna 😍

Här är jag (Svärmor) och fina S, yngsta sonens flickvän 💖
Familjebild av mamma och 2 söner 😍 lilla L fick också vara med 
Tror lilla barnbarnet var lite höjdrädd här, hon fick sitta på en rauk som lilla hon säkert tyckte var för hög.
Yngsta sonen här med sin lilla familj. 
Vi inväntar resten av familjen för att åka och bada.


Kära maken ser lite liten ut när han sitter där i en fin soffa 😉 ser nästan ut som det i alla fall. en soffa.
Mamma o dotter
Det är bra att ha med sig en vuxen när man är barn och ska klättra, så det inte händer någon olycka.
Här är jag (Svärmor igen)  med äldsta sonens fru 💖
Efter raukbesöket så fanns det en fin badstrand så dom äldsta barnbarnen kunde bada lite.


Nu är vi nöjda med denna dagen och åker hem till huset igen 


2 kommentarer:

  1. Vad skoj när jag fick se att du börjat skriva på din blogg igen. Den Gotlandsresan har vi hört en del om från Yvonne och Jakob, vilken överraskning! Gotland hade vi funderat på att återvända till i vår men nu blir det Bornholm istället.

    SvaraRadera
  2. Tack snälla att du säger så. Jo vi hade verkligen superkul där och att dom kom o överraskade oss väntade vi oss inte. Men vi blev alla glatt överraskade.
    Bornholm är också superfint, dit kan jag också tänka mig att återvända.

    SvaraRadera