lördag 7 februari 2015

Jokkmokks marknad -2015

Måste få börja med att säga, att vi har haft det fantastiskt kul tillsammans med våra bloggvänner Matts o Birgitta. Tänk att vi skulle träffas för första gången så här...på Jokkmokksmarknad :)
 När vi kom till marknaden hamnade vi först vid Husvagns centers monter. Dom vi köpte vår Husbil av. Där Kjell fick ett par solglasögon av Johan...o jag fick Knaus mössor. Där stod vi o surrade ett tag till vi gick vidare.
Jag är så faschinerad av dessa fint klädda samer. Dom ska verkligen vara stolta över sig själva. För visst är dom så otroligt fina när dom är uppklädda för fest.

Efter det att vi fått beundra alla olika dräkter fr olika samebyar, gick vi vidare för att utforska marknaden. Vi hittade utställare i en skola, där dom bl.a hade så snygga hattar. -En rosa kanske? tyckte jag:) Men mina vänner tyckte att det skar sig lite mot min röda jacka:))) Och visst hade dom rätt:)

Här hittade vi en snöskulptur. Och det var så perfekt att man kunde sitta i den o låta bli fotad..:)
Kjell o Jag......
....Matts o Birgitta vid Jokkmokk :)

Här hittade Kjell nåt som han tyckte att jag skulle köpa:) Som sagt så gör dom otroligt fina kläder med fina detaljer..som jag helt glömde fota.
Kjell, Matts o Birgitta gillade att provsmaka. Torkat renhjärta smakade Kjell på här. Usch! så hemskt sa jag:)...äta renhjärta. Men det ska visst vara en delikatess. Men något sånt kom inte med hem.
 En urläcker mössa såldes här...:)) med en söt halsduk till.
 Nästa smak ställe...Jokkmokks korv o rökeri
Här hittade vi ett stånd där vi stannade till ett tag:)) En maaasssa godis. Här handlade vi rejält med oss hem:))
 Titta så gott det ser ut:)) Mums.

Vi gick en sväng ner till isen där det samlades till Ren race.
 Renarna stod på rad o väntade på att få springa.
 Alice Bah Kuhnke verkade lite smått rädd inför ren racet:) Men hon klarade sig galant:)) Inget foto hade jag där. Renarna var så ivriga och mycket folk, så ingen bra bild på det..tyvärr.

Vi tittade o sedan började vi gå tillbaka till marknaden. Ni ser bakom Birgitta o Matts, att det var massor med folk som samlats för att få sig en titt:))

Fina tröjor såldes, såsom skinn mössor i massor.....
 .....och sjalar i olika varianter.

Väl tillbaka på campingen bytte vi lite kläder och gick vidare till restaurangen som fanns på campingen. (Fotat med fish eye )
 Vi satt o surrade tillsammans o hade jätte trevligt:)
Efter middagen blev vi överbjudna till Birgitta o Matts. Dom hade bl.a köpt jättegoda munkar med fyllning på marknaden som dom bjöd på..o Kaffe såklart, ost o kex.  En myskväll hemma i deras husbil. När kvällen led mot sitt slut så, tackade vi med det varmaste för en jättefin o trevlig kväll.

I morse åkte dom hem, efter en regnig o blåsig natt. Nu hoppas vi att våra vänner kör försiktigt tillbaka till Småland. För oss blir det en marknads dag med våra andra vänner dom kom i går kväll:-)
Jag har sagt det förut o jag säger det igen...härliga husbilsliv:))