fredag 19 juni 2015

Körning över en massa bergspass i Norge.

Vi lämnade våra vänner och körde en annan väg..över en massa bergspass här i Norge i går.
Så jag kommer att mata på med alla bergsbilder som jag själv vill ha kvar här på bloggen. Du får gärna titta och klicka på bilderna o se hur fantastiskt det är här. Det blir en massa bergsbilder:))

Allt är så häftigt på avstånd också:)
Vi stannade till först för att köpa lite Jordgubbar först :)
 Vi stannade i Fauske och handlade lite. Vi hade en del norska pengar som måste handlas upp:))
Sedan fortsatte vår resa mot fler vackra vyer.
 Tänk ändå att det bor folk överallt...bland träden:)) i skogen.

Jag vet inte hur många tunnlar vi körde igenom idag. Den ena smalare än den andra...och den ena längre än den andra. Oj oj så spännande det var med alla serpentin vägar vi körde. En del var så branta och hade inget vägräcke...!!
Det här var den absolut finaste vägen vi kört här i Norge. Och den helt klart vackraste och mest spännande. Både efter vägen och i vyer.
 Vi stannade och jag tog fram kamerastativet som jag fått av Gabriel, vår son. Har aldrig provat det...men nu fick jag göra det. Wow vilket rejält och fint stativ. Det ska jag absolut använda mera:)) Det är så fin utsikt i Norge, så det kom väl till pass.
 Idag stämmer det som står bakom bilen...för idag blev vårt äventyr kan vi säga. Såå vackert och så spännande. Tur Kjell är så duktig på att köra bil. För jag har inte kört nåt här.

Bergen var så stora att man kände sig liten mellan dom på vägen.

Vilken natur och  vilka berg.!!! Jag älskar verkligen detta livet. Att kunna åka med sin egna husbil och få se och uppleva så mycket.
Åter igen fotade vi med vårt stativ här. Jag känner verkligen hur glad jag är över att vi åkte hit. Det är ett minne för hela livet detta. Jag längtade så mycket efter att få se stora berg i Norge. Och det blev nu:)
Här tyckte Kjell att jag ställde mig för nära kanten för fotot..men inte är det så nära. Nog ser jag det:) Han är lite höjdrädd så det fick bli ett snabbt foto och gå därifrån.

Här var vi då vi fotade den bilden.

Sen hittade vi ett annat ställe att använda foto stativet till .

Forsar gör det lite överallt här.
Här låg isen kvar på vattnet till och med.

Man ser hur stort berget är när man ser den lilla båten i vattnet och berget bredvid. Så mäktiga är dom.
Tänk att folk vill bygga och bo överallt. Bilden här gör sig inte rättvis heller. Huset såg ut som en prick när vi kom körande...mitt i all skog.
Dessa bilder är så fina också.

Då kom vi fram till färjestället i Skarberget. Där skulle vi hoppa på och åka över mot Narvik.
Vi behövde inte köa länge. Vi hade sån tur att vi kom fram i rätt tid. Tror vi stod i 5 minuter :))

På färjan gick huvudet runt på oss när vi stod där. Allt var så vackert runt omkring.

Det fanns ett fik på färjan. Där köpte vi var sin glass.
Bakom våra ryggar, med dom vita bergen...eller snön som man ser. Där ligger Lofoten :-)
När vi ska mot land blir bergen bara större och större och bara mer magiskt känner jag det.

Rätt likt lapporten som vi har hemmavid.

Vi kom högre och högre upp i bergen.

Då blev utsikten sagolik.

Vi såg att det var vita stenar på stränderna..så vattnet skiftade i grönt av det.
Det fanns lite kraschade hus lite överallt....:) och övergivna.

Bergstopparna och snön var dom häftigaste bergen tyckte vi. Att det är varmt och att det ligger snö kvar, känns lite konstigt. Men på nyheterna här i Norge sa dom igår, att det inte varit så mycket snö på topparna på länge. Dom är själva lite förvånade här över det.

Här kommer vi ner mot färjestället, med utsikt över Lofoten.:)

Vi blev tipsade på förra campingen vi stod vid, att att vi kunde stå här:) ca 2 mil söder om Narvik. Det var ett bra val. En jätte trevlig kille jobbade i receptionen. Han berättade att han brukar komma med sina barn till Pite Summergames och spela fotboll:) Hemma hos oss börjar summer games nästa vecka.
Lite bilder på hur campingen ser ut :)

Det finns även en restaurang vid campingen.
Trevlig personal och ett fint ställe att stå vid. Finast på natten när vattnet kommer in även här, mot stranden. Vilket häftigt fenomen :))
Dessa bilder tog jag i natt:
Den övre bilden klockan 02.30 och den undre kl 05.00.
Här ser vi att vi har fått vattnet nästan fram till husbilen. Nu när vi vaknat har vattnet dragit ut till havs igen. Vi drar också vidare idag igen...men vi drar vägen mer norrut.

Trevlig midsommar  önskar vi er :)