tisdag 17 juli 2012

Husmor i farten

I helgen kände jag mig som en riktig husmor..ha ha. Det är inte ofta annars det känns så. Men jag hade lite rabarberhysteri...fniss:) Hade så proppat med rabarber så jag var helt enkelt tvungen att göra upp lite av det goda...
Rabarberkräm är hur gott som helst..Jag gillar surt så detta är en perfekt rätt för mig. Tur är att övriga i familjen också gillar rabarberkräm. Sen går det så fort att göra krämen.
Senare på kvällen fick vi främmande, så då hade jag gjort en rabarberpaj till kaffet. Den gick hem:) Jag har börjat blanda lite havregryn i smulpajen, det blir jättegott. Sen strör jag potatismjöl innan jag gräddar den. Det gör att pajen blir lite krispigare...testa själva. Här är den på väg in i ugnen:)

Snart ska jag börja med rabarbersaft. Grannen var sugen att smaka. Det ska hon få också när den är klar:) Det är trevligt med fina grannar som vi har nu. Igår fick min man gå över till några av grannarna för att få låna en lök...(som jag alltid annrs brukar ha hemma) för jag hade blivit stucken av en humla i foten. Jag är allergisk mot bi och getingstick...humlor har jag aldrig råkat ut för, men som tur var gick det bra. Ingen akuttransport för trånga luftvägar. Löken delar man på mitten och håller över sticket i minst 10-15 min minst. Gammalt beprövat recept. Allt gick bra. Jag tackar grannarna som var hemma och hade löken i beredskaå:) :)

Ha det gott. Nu blir det lite värme i solen för en sliten o värkande kropp idag. Kram// D

4 kommentarer:

  1. Det vattnas i munnen när jag ser pajen!
    Om de inte va så långt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha. Det var synd, annars har man nog fått göra en till o bjuda dej på:) kram tillbaka.

      Radera
  2. Va flitigt du är! Och har du en riktig rabarberodling? Vi har bara några stänglar.... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flitig vet jag inte...men det går så fort att göra kräm, saft o paj. . Sen har vi massor rabarber nu. Vi har aldrig haft så mycket. Det kommer nya hela tiden. Kul är det när jag verkligen gillar rabarber. Man lär väl se ut som en innan vintern:) ha ha

      Radera