tisdag 5 juni 2012

Framme i Luxemburg

Eftersom vi ska hämta sonen i Paris på mindre än en vecka så tog vi beslutet att fortsätta till Luxemburg. Vi får ta resten en annan gång en annan sommar :) Det är så mycket vi vill se, men just nu drar det mer mot Paris när sonen kommer dit efter sin 5 månader långa resa i Australien och Nya Zeeland:) Så vi får fortsätta med honom i stället vår resa. Det blir också trevligt:)

Denna gången blev gps:en inställd på Luxemburg, efter det att vi gjort Moseldalen klart.Vi kollade in ACSI boken och campingplatserna i datorn. Det funkar jättebra när man kan titta vart campingplatserna finns offline.

Vi hittade en jättefin liten camping som heter" Bon Accueil" i Alzingen. Den blev tom billigare än den sista ställplatsen vi stod på. Här kostade campingen, med ACSI...130 kr/natt, inkl toa,dusch,disk, vatten, ström..för 2 personer. Dessutom gratis internet:) :) Denna camping kan vi varmt rekommendera. Den är jättefräsch och lugn.
Servicehuset
Diskrum och tvättstuga i samma
När vi kom fram till vår plats som vi blivit anvisad. Hade grannarna tvättat sina husbilar på platsen. Så då tog Kjell fram sin nya tvättmaskin o tvättade lätt av alla flugor vi fått på bilen. Grannen i husvagnen bredvid(holländaren) blev intresserad. Han började också att tvätta sin husvagn med Kjells tvättmaskin. Jag var tvungen att fota..för jag blev så full i skratt. Han tvättade så seriöst:) dessa maskiner:)
Dom hade så trevligt dessa två. Dom pratade och tvättade och drack kaffe :)Det är roligt när grannarna på campingar pratar. Men det har vi sett att alla gör här.Idag tog vi oss en rejäl cykeltur till stora delen av Luxemburg. En bit att cykla.
Vi var o tittade på en massa olika saker bla dessa grottgångar.Undergjordiska grottgångar som förut var 23 km långa gångar. Dessa fanns för att skydda stan mot fiender. I början av 1800 talet tog Österrikarna o gjorde dessa gångar ännu starkare. 1994 blev dessa grottgångar UNESCO:s världsarv.

Jag gillar inte speciellt mycket trånga gångar...så här pekar Kjell..här är staden:)
Jag var ganska glad att vi hittade ut till slut. Kändes som vi irrade runt, runt i cirklar.Väl ute i stan gick vi runt och tittade överallt på allt i minst 5 timmar:)
Nog fanns det en del olika turistbussar:) :)

Jag har sett på vägen hit att dom KAN trädgårdar. Dom är så noga o klipper och formar dom flesta buskarna. Det blir så fint. Önskade att vi hade så fina trädgårdar hemma.
Alla fåglar är så tama. Man kan gå jättenära och dom flyttar sig inte:)
Nöjd efter dagen cyklar vi hem. Kjell räknade på sin cykeldator att vi cyklat 3 mil !!!
Här sitter en nöjd man. Naturligtvis vid grillen:) Det blev grillade grillspett och pot.knyten. Gott:)
Det var så mulet och trist på morgonen men innan vi började cykla hem sken solen och värmen kom.

I morgon kommer det en ny dag
Kram till er/ D

1. Vad härligt ni har! Och skoj att se bilder från Luxemburg - vi har alltid bara passerat igenom landet. Fortsätt att ha det gott :)

1. Jo vi har det bara bra. Jag la väl inte in så mycket olika bilder på bloggen. Idag onsdag drar vi vidare. Men vi ska nog tanka billigare först:) kram

2. Vad mycket intressant ni får se! Luxemburg är ett land som man sällan hör så mycket om. Önskar en fortsatt bra resa!

1. Det är sant Helena. Det är alldeles för stort dessutom:)

3. Oj vad fina bilder. Nästa gång ni gör samma resa*typ* så kanske vi följer med.
    Nästa sommar blir det nog en husbil.

För nu skrapas det bort gammal måla på huset. För att det skall målas ditt ny färg Gul..

Gratta 50-åringen ifrån oss..

Mvh.. Carina och Tommy C

1. Nej vad roligt!!:) då tar vi alcase dalen:) blir kul. Kjell tackar. Kram till er

4. tack för era fina uppdateringar från er resa, jag får ju nöja mig med att titta in hos alla er andra detta år....men det går bra det med!
    Ha en fortsatt trevlig resa och kör försiktigt
    kram

1. Vet du Agneta, det är inget fel att vara hemma heller. Det är oxå mysigt tycker jag. Ganska trevligt att du tittar in hos oss:)Ha det skönt. Kram

5. Vi har varit många gånger i Luxemburg, var ju en trevlig utflykt när vi bodde nere i Düsseldorf. Visst är det en härlig stad, ovanligt kuperad och ibland lite jobbigt att promenera. Förstår att cykelturen var jobbig. Härligt tt få uppleva så mycket som ni gjort. Dessutom att få fira sin födelsedag så härligt. Gratta Kjell från oss. Ha det fortsatt bra på er resa. Kramar 3 M

6. Kul. Då vet ni iallafall hur det ser ut här i Luxemburg. Det stämmer att det är kuperat...mest uppåt känns det som:) åtminstone alla sevärdheter man vill se på...frånsett dom grottorna vi var in i. Dom var neråt..ha ha. Cykelturen var lång men jättetrevlig. Skogen vi cyklade genom ändrade skepnad flera ggr. Fr öppen skog till jättetät. Det som jag gillade mest var att murgrönorna växte efter stammarna i viss del av skogen. Det var läckert:) Kjell hälsar och tackar. Kram till er