lördag 2 juni 2012

Wintrich

Godmorgon;) jag förberedde detta blogginlägg igår kväll medan vi hade internet o la in det i morse:) När jag läser en blogg tycker jag ofta att det är ganska så trevligt att få se bilder. Speciellt om man är på resa tycker jag det är ganska intressant att få följa med hemma vid datorn och få se bilder där andra är på besök. Därför ska jag lägga in lite bilder från där vi stod parkerad för natten:)

Detta är då ställplatsen här i Wintrich vid Moselstellplatz.
Vi är en del husbilar och en del husvagnar som övernattar här vid floden.
Titta här bakom husbilen. Där har vi Mosel floden:)
Jag sa i mitt förra inlägg..när vi kom hit, att vi skulle ut och cykla o se oss omkring..
Visst gav vi oss iväg på cykelturen. Lite uppför bara i många backar:)
.....här ser ni världens minsta vindruvsklase...som är på gång att växa. Man måste titta nära...nära

Vi hittade till en lokal vingårdshandlare Verner.  Som så glatt ställde upp på en bild:) :)
Hans vingård heter Flämisches Weinhaus.
En trevlig vinodlare som kommer ursprungligen från Belgien och börjat så smått med odlingen, och med tiden ökat sin odling mer och mer med tiden.  Han producerar och säljer sitt eget vin, plus att han säljer viner åt 17 andra lokala vinproducenter. Det var en härlig känsla att få gå in hos honom o se, trots att jag inte är någon stor vindrickare. Det kan vara trevligt ändå:). Men nu på morgonen drar vi vidare igen. Vi får som sagt se när vi hörs och ses igen...och vart vi hamnade.

Ha det så gott. Kram // D

14 kommentarer:

  1. Visst vill man se bilder! Fortsätt med det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det roligt att få se hur det ser ut där man är. Nu blir det inte lika som om man vore här live. Men jag ska lägga ut bilder när vi har bra internet:)

      Radera
  2. Hej!
    Roligt att läsa din blogg på eran resa.
    Hälsa Kjell

    Kram Carina C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej på dej. Roligt att ni vill hänga med oss på resan :) hälsa Tommy du oxå

      Radera
  3. Härligt! Och just det här med bilder får mej ooosökt att minnas förra sommaren - då glömde vi datakabeln till kameran hemma.... :( NU har jag reda packat ut den så den kommer med i år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det trist när man glömmer nåt hemma. Jag gör checklistor innan vi åker iväg. Peppar peppar...än har jag inte saknat nåt:) kram till er

      Radera
  4. Ja så roligt att du lägger ut bilder. Då får man ännu mer känsla här hemma vid datorn, att man själv "är med".
    Trevlig fortsatt resa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har väl kvar lite från när jag var barn:) jag gillar att titta på bilder. Dom säger att en bild säger mer än tusen ord. Det stämmer nog:) härligt att du är med. Kram

      Radera
  5. Kul att ni besökte en vinodlare, även om han var från Belgien. Det är ju väldigt mycket de här vindistriktens charm att besöka de lokala odlarna och prata med dem och höra hur de ser på odlingen. Vi är väldigt intresserade och älskar att resa i de olika vindistrikten, som ju är många. I Frankrike är vår absoluta favorit Alsace, dit bara måste vi varje år. Skall bli kul att höra var ni hamnar härnäst. Ha det så gott! Kramar 3 M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det var mysigt att se vinodlingarna. Ganska otroligt att dom fixar att ta hand om allt, speciellt i alla branta sluttningar. Men dom verkar fixa det också suveränt. Kram

      Radera
  6. Hej Igen! Ni har säkert mycket, som ni har planerat att titta på, på vägen till Paris. Men om ni är i närheten av Metz, finns orten Verdun strax väster om Metz. Där var Slaget om Verdun,under första världskriget. En intressant plats med det stora Oussariet/ benhuset. Vi bodde på Verduns camping, där vi träffade en svensk familj vid namn Johansson, som jobbade som volontär, i 20 år med utgrävningarna. Det finns även en Ställplats bredvid Citadellet i orten.
    Kram Yvonné

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen aldrig fel att få tips efter vägen. Vad kul att ni tipsar. Vi ska absolut se om vi hittar dit. Kram o tack;)

      Radera
  7. nu har jag läst klart här hos dig, har ju tillbringat ett antal dagar i sthl pga begravning men nu är vi hemma igen!
    klart vi vill se bilder från eran resa men läser gärna också så inga krav här inte ;-)
    ha en fortsatt trevlig resa, kör försiktigt och ta vara på varje dag!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst tar vi det lugnt . Allt går bara bra än så länge:) vad tråkigt att det blev begravning för er.
      Det är så ledsamt. Hoppas allt är ok med er. Har inte internet varje dag, försöker lägga in bilder när jag kan:) sköt om er. Kram

      Radera