onsdag 28 november 2012

Baka baka baka baka

Jag tycker att det är jätte roligt att baka. Men jag tycker inte om när det strular och inte blir som jag tänkt mig....och som jag vill att resultatet ska bli. Jag hade ingen bra form till denna kakan så det blev en rund med avtalbar kant. Den fick funka. Här har det hunnit fram provsmakare:))
Detta är då alltså en brownie. I denna är det smält choklad och krossad knäck. Knäck kokade jag alldeles nyligen. Den kom väl till pass i detta bak.

Sen kommer då här mina alldeles första Macaron!!. Alltså tala om jobb att göra dessa. Åtminstone när man gör dessa för första gången. Men jag tror att jag fick till smaken. Den ska tydligen smälta i munnen, och det gör den här. Mina strösslade jag lite. Ville väl testa mina egna:) Däremot satte jag inte så mycket hallon fyllning emellan. Här skulle man koka hallon bl.a. Det skulle bli som en gele som är mellan dessa kakor. Provade även att spritsa ut macaron degen på bakplåtspapper...det funkade inte. Dom släppte inte riktigt, efter gräddningen. Däremot gillade jag skarpt min nya siliconduk:))  Jag provade först min bakning med en färdig blandning till macaron. Men den degen blev för lös. I morse startade jag då att göra degen fr bakboken. Jag köpte mandelmjölet i går:) Det tog ett tag...när man ska sikta florsockret och mandelmjölet 2 ggr!. Nog ska jag försöka igen. Och då blir det mina lakrits kakor:)

Nu ska jag ta mig en glögg kopp efter allt baket. Jag älskar verkligen glögg:))

Ha det gott
Kram// D

6 kommentarer:

  1. Ser verkloigen smaskigt ut!

    Jo då, Glögg blev det också i går!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Lennart: Tack för det:) Härliga glöggtid:) Kram,

    SvaraRadera
  3. Så fina dom blev dina macaroner, bra gjort. I kväll är det min tur att baka sådana. Har haft äggvitan stått framme sedan igår kväll, så nu är det bara att sätta fart!
    Kramizar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yvonne: det krävs träning för att få till dom som dom ska va. Jag måste träna mera. Lite pill var det:) men jätteroligt:))).dina jag såg på mms:et var jättefina. Du är proffs. Kramiz

      Radera
  4. Tjusigt - macaroner har jag aldrig gett mej på att baka, verkar alldeles för pilligt för mej....
    Så du älskar glögg - då ska jag försöka komma ihåg att dela med mej av mitt recept på hemlagad glögg (gjord på potatis och jäst..!! ) i god tid nästa år :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anette: Det behövs mera träning innan kakorna är perfekt. Tack gärna! Det receptet tar jag gärna emot:) kram

      Radera