måndag 10 december 2012

Äntligen Macarons:)))

Min kära make har sett hur jag har kämpat på för att få till mina macarons...utan att lyckas fullt ut. Då satte han sig ner igår och läste på internet. Där hittade han ett recept som vi testade. Han kokade en sockerlag med äggvita, och det delades upp ättvitor..3 ggr..pust! Termometern var framme...Vilken procedur för att lyckas:)) Titta så fina dom blev. Tur att Kjell också är envis på att hjälpa mig:) Nu får jag äntligen bjuda sonens flickvän Jonna på turkosa macarons:))Färgen hon valde. Tack vare att Kjell hittade detta receptet, som vi provade:) Nu är det bara att hoppas att dom blev goda också. Kan tillägga att jag som älskar lakrits... wow så gott det blev med lakrits smaken. Jag har haft tur som har Yvonne som fixade den smaken åt mej:))tack för det Y.
Här strösslade jag på florsocker på dom turkosa:)

Men då ville jag prova helt själv i morse.. Och detta blev resultatet. Vilken känsla att få se dom jäsa ordentligt och som dom ska i ugnen. Vi har nu mixtrat med värmen också i ugnen. Det var ett måste.
Här testade jag lite olika strössel eller inget alls på:)
Perfekta blev dom väl inte...men jag är på god väg att lyckas fullt ut. Är ändå jättenöjd över dessa små "stackare", som tagit så mycket av min tid:))) Jo! jag är också en envis "rackare" :) Med bakning kan jag hålla på hur länge som helst...till jag lyckas helt enkelt:))

Nu ska jag gå o sätta in lussebullarna i ugnen. Sen blir det lussekatten och litet mjölkglas:))

Kram// D

5 kommentarer:

  1. Stort Grattis till dig/er. Vi vet hur mycket du har testat och kastat och börjat om. Jag vill också testa det receptet, var hittar jag det?
    Kramizar till er båda

    SvaraRadera
  2. Ser både väldigt goda ut och fina! Kram

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt - trägen vinner. Sån tur för familjen att du är envis :) Ha en härlig dag! Kram

    SvaraRadera
  4. Rätt
    ge aldrig upp!

    Grattis till resultat!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag tycker allt att de ser hur fina ut som helst, bara att fortsätta kämpa på för som det så vackert heter "trägen vinner"
    kram

    SvaraRadera