söndag 3 augusti 2014

Carl Johans trappor, Göta Kanal//Ställplats

När vi nu åker vidare på väg norröver. Stannade vi till i Gränna för att köpa lite polkagrisar:) Inte tog jag några kort heller. Glömde helt bort att fota i butikerna. Var väl så sötsugen:))
Kolla in shoppinget vi gjorde:)) Jaja..nu ska vi ge bort en del av detta också. Vi ska inte trycka i oss allt själva. Vi får nog en del hjälp med det:) 
 Sen måste man fota Braehus när man kör förbi också:)

Nu kom vi då fram till en del av Göta Kanal. Här blev det Carl Johans trappor/slussar.

 Även här hade dom en fin golfbana. Men den testade vi aldrig.



 Vi tittade på allt jobb det var att ta sig fram för båtägarna. Ganska läckert hur dom fixar att åka genom alla trånga passager....vatten som höjs och vatten som sänks, för att båtarna ska kunna ta sig fram.



 Kolla in vatten släppet här:) Det höjs fort när dom släpper upp störtfyllning:) Båten ovanför ska ner där det börjar fyllas på. Så läckert.

 Här stannade vi till över natten. Det kostade 180 kronor/dygn. Ink toa,dusch och tömning av toa.

 När jag gick på toa vid 23 tiden..var det en liten igelkotte som sprang på ängen. Han visste inte vart han skulle ta vägen när jag kom. Jag sa till den lille:)...-: Inte behöver du springa och vara rädd för mig lilla vän...han stannade till o tittade på mej. Jag kunde ta ett kort på den lilla söta:) Sen gick jag vidare.
En vacker kväll här vid Bergs slussar.
Gabriel, jag och Kjell

5 kommentarer:

  1. Det var ett par år sedan vi var där vid Bergs slussar. Det är spännande att titta hur slussningarna fungerar. Fina bilder du fått på vattnet när det töms.
    Mums så gott med polkagrisar hihi.
    Kramiz

    SvaraRadera
  2. Välbekanta bilder för oss som var där för 14 dagar sedan. När vi kom till Riksgränsen 1999 och gick för att handla mat, mötte oss, det första vi såg i butiken, alla dessa polkagrisar, dessa har vi ju hemma i överflöd, sa jag. Kram på er.

    SvaraRadera
  3. Visst är det mysigt att sitta och titta på båttrafiken utefter Göta Kanal
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Gränna har vi oxå vart vid idag,synd vi inte sågs :-)
    Det är så vackert vid Vättern så vi är kvar vid sjön än!
    Och njuter av dess sköna svalkande vatten i värmen.

    Ha det gott på er resa hemåt/Kram

    SvaraRadera
  5. Nu är ni allt bra nära Vånga där jag är uppväxt!
    Vi är i era trakter!

    Kram

    SvaraRadera