fredag 1 augusti 2014

Mot Köpenhamn

Nu tyckte vi att det var dags att lämna Berlin:) Vi har sett det vi ville se och mycket därtill. Och jag med min onda fot..hade svårt att fortsätta vandra. Vi var alla nöjda och drar nu vidare fr ställplatsen.

Det är jättebra med husbil. Sonen satte sig bredvid mig o vi spelade kort lite under resan.:)
 Till slut kom vi fram till Puttgarden. Vi bestämde oss för att köa och åka över till Röby, och Köpenhamn. Kjell har velat åka dit och titta...så då blev det så:) Färjan tog bara 45 minuter. Lämplig tur för mig:)

Vi hann med lite middag på färjan....

...tur var det, att vi åt på båten. För här på ställplatsen kunde vi inte grilla. Det var för trångt mellan alla bilarna. Vi hyrde en cykel på kvällen o behöll den dagen efter också...till sonen.
 Så vi cyklade in till centrum för att se oss omkring i stora staden Köpenhamn.

Till slut hittade vi ner till Nyhavn:) Det var lika fint som alla bilder visar:)
 Alltid när jag fotar vid vattnet. Då blir jag så glad av dom bilderna. Det är så vackert...som ett vykort.
Här nedan parkerade vi cyklarna o satte oss ner o bara njöt av värmen.:)
 Till kvällen stannade vi till vid en park mitt i stan. Där satte vi oss ner vid vattnet och dinglade med benen:) en stund. Det var verkligen liv o rörelse hela tiden. Både i vattnet och på land:)
 Här upptäckte vi att det fanns internet från ett hotell bredvid. Då kunde vi kolla mail och  kommunicera lite med omvärlden:)) Vi har inte haft nåt internet under vår resa. Och det är inget vidare. Men eftersom vår resa skulle bli en kortare resa...så tyckte vi att vi skulle klara oss utan. Men man får lite abstinens när man inte får blogga:) haha
 När vi satte vid kanten i stan...hann det bli mörkt. Och nu nu tändes lysen runt i stan...o hotellet:)
Vi kom hem till husbilen...o kvällen var så varm 23.30. Så vi tände ljus och satte oss ute ett bra tag till:) Det är det bästa...när man får sitta ute och njuta av sommarens sena o varma kvällar. Ställplatsen är mitt i centrum och kostade 350 svenska kronor...lite i dyraste laget för den asfalterade trånga ställplatsen. Men den var central, och det var ju bra.
 Nu är vi nöjda med Köpenhamn och börjar köra vidare över mot svenska sidan. Vi hade inte bestämt vart vi skulle stanna när vi åkte över.

Nu har vi äntligen kommit fram till en jättefin ställplats...och sonen får äntligen bada...som han önskat:)

Ha det fint

1. Köpenhamn är också en trevlig stad!

Välkomna hem till Sverige!

Få se om vi möts, vi åker mot kusten i dag.
    Sedan söderöver!

Kram

2. Trevlig långresa ni är ute på söderöver !!
    Visst är Bobilslivet underbart !!
    Vi är ute på vår andra vecka nu!
    Längtar ej hemåt än :-)

Ha det gott/Kram

3. härlig resa ni gjort! Har varit dålig, riktigt riktigt, dålig på att kommentera hos folk denna sommar..sorry!
    Köpenhamn är en härlig stad, vi har ju fördelen att bara bo på andra sidan sundet så vi kör dit ibland, är ungefär som att åka till stan :) lite lyxigare bara.
    fortsätt ha trevligt på er resa
    kram

4. Denna gången var det många välbekanta bilder. Det känns som att ni är snabba att fara hem. Kram

5. Matts: Jo vi är lite snabba...men ändå hinner vi med en massa: Vi har ett datum att passa hemmavid...som jag återkommer om senare:) Kram till er alla övriga också:)