söndag 20 oktober 2013

"Bake My Day"

God söndagmorgon på er alla:) Denna helgen har försvunnit fort. Mycket aktiviteter och besök:)

Jag har nu beställt denna boken "Bake my day" av Mattias Kristiansson. Han är så duktig på allt han gör. Naturligtvis vill jag ha denna boken i min samling:-) 
I boken har Mattias gjort 53 bakverk för olika tillfällen utspridda över hela året:)

Fredagen höll jag på att baka...en del av sorterna som finns i boken. Sen kunde jag bjuda på dessert till våra middagar i helgen....2 olika sorter:-)) Uppskattat blev det o det är det bästa.
 Detta är en maräng krona med citronkräm i (äggulor, strö, citron, citronskal). Detta värmdes i kastrull. När krämen svalnat rörde jag ner vispad vispgrädde Muuums. Marängen fick torka i ugnen i 2 timmar:) och svalna såklart, innan jag kunde fylla den med citronkrämen och dekorera med jordgubbar:)
Jag strösslade över med lite florsocker på tallriken:) innan servering ....så är inte receptet dock:)
Gjorde även en god kaka med "sprattlande ben". (Cabaret bakverk). Spritsade chokladtryffel och satte i benen i det. Hur läckert bakverk som helst:) Kunde bjuda både fredag och lördagens gäster på detta:)

Jag beställde "Bake my day" från Adlibris.

Kram//D

9 kommentarer:

  1. åh han såg jag på nyhetsmorgon en lördag, vilka gobitar han gör. Är det svårt? kul med nytänk! Kram o ha en fin dag, har snön försvunnit?

    SvaraRadera
  2. Elin: visst är han duktig. Nej det är inte svårt. Han förklarar så bra i boken. Snön är kvar än iaf. Hoppas allt är bra m dej. Ha en fin dag. Kram

    SvaraRadera
  3. Mums!
    Ser verkligen gott ut!

    Lev väl o
    Kram

    SvaraRadera
  4. Lennart: Det var gott oxå:-) Kram

    SvaraRadera
  5. Vilken tankeöverföring, jag tittade också på det receptet!
    Bra då vet jag att det är gott hihi ser så roligt ut att göra också. Han har ett recept som heter Beach 20XX som jag ska göra snart hahaha
    Kramiz till er

    SvaraRadera
  6. Den med citronkräm - wow!!! Älskar citron i desserter! Vad konstnärliga skapelser du gjort, snyggt.
    / kramiz fr Ken

    SvaraRadera
  7. Inte trodde jag att du var så förförisk av dig. Detta såg minst sagt förföriskt gott ut. Kram Småland

    SvaraRadera
  8. Joy: Det är inget ovanligt mellan oss 2. Vi gör o tänker lika:-)) Kul med ditt bak...då får jag se det på bloggen snart?:) Det är roligt med bak. Skulle ha en stooor frys bara. Kramiz

    Kerstin: Jo jag älskar också citron. Men citronen tog inte överhand..det var bra:) Det var roligt att prova nåt nytt. En kul bok var det här:). Kram

    Matts: :-) :-) Jag gillar att prova nåt nytt och fler bakningar blir det. Jag är barnsligt förtjust i maräng:-) och det var nästan förföriskt gott:-) Kram

    SvaraRadera
  9. Nej, men vilka härliga "ben" i kakan! Fick mej att le här på jobbet "mitt i natten".

    Härlig marängtårta också!

    SvaraRadera