söndag 9 februari 2014

Ny klädsel i husbilen

Godmorgon alla läsare och bloggare. Hoppas er helg har varit bra. Min har varit lite knäckande för min redan onda rygg...kan jag säga. Men ibland så jobbar man på, och då får man skylla sig själv. Så gör jag när det jag gör är roligt:) Så just nu på morgonen är allt lite styvt. Men jag mjuknar till mej på en stund:-) Jag har försökt vara lite kreaktiv i går...i vår kära husbil. Vi har pratat om nåt skydd till stolarna. Eftersom vi har både skinn och tyg. Så kreativiteten flödade igår. In i husbilen åkte både jag o symaskinen. Och där stannade jag till allt var klart:-)) För mig tog det ca 6 timmar med middag inräknad. Då gjorde jag en mall före av ett påslakan. Annars hade jag inte vågat klippa i tyget:))

Före stolar:)
Stolar med både skinn och tyg.
Jag har nog aldrig varit så noga med att nåla i hop bitarna jag sytt förut...haha. För jag ville verkligen inte göra om och sprätta upp i detta tyget. Eftersom jag absolut inte är någon sömmerska så måste det bli bra direkt:-)) Och inte behövde jag sprätta upp heller. Sen hade jag 3 meter  tyg att jobba från och det räckte gott o väl och blev över:)
Sy maskinen fick jobba hårt igår. Ljuvligt var tyget att jobba med. Jag gruvade mej lite före...tänkte att nu går det inte som jag vill, eftersom det var ganska dammigt när man klippte i det. Men det gick bra. Sydde en liten fleece bit under sitt dynan och sydde några stöd sömmar, för att det skulle ligga rakt, och kännas mer rejält.

Vi bestämde oss för att det skulle vara en hel bit från ryggen och ner till sitt dynan. Så istället för att låta det bara hänga tyg runt sitsen...så sydde jag en kant runt och drog in resår runt stol sitsen. Då sitter den ännu bättre. Bakom stolen har jag ett band som knyts runt stolsryggen.

Bakom stolarna blev det lite att mixtra för mej, eftersom bältes fästet sitter ganska högt upp. Lite konstigt med denna bilden att förstå kanske...men jag gjorde en bit som man trär in mellan bältet. Satte kardborreband på båda bitarna. Då sitter det ganska bra här bakom stols ryggen. Jag ville ha tyg en bit längre ner på stolen...så det ser bra ut utifrån också när man vänder på stolarna när man parkerat:-))
Nu hoppas jag att detta ska fungera. Sen kan vi enkelt ta av detta om vi vill ha original klädseln framme:) Jag tackar med det varmaste...kära väninnan Agnetha S som tipsade mej om detta fantastiska tyg som hon beställt. Och mycket billigare än i butiker blir det också. http://www.stoffochstil.se


8 kommentarer:

  1. Fint det blev,bra jobbat och nu har ni lite skydd med !!
    Vi har oxå skinnklädsel i vår Bobil!!
    Men vi är inte så på hittiga än då......

    Ha set gott/Kram

    SvaraRadera
  2. Rolle o Carina: Tack för det:) Känns som skinnet blir fort fult. Så det gäller att skydda så fort det går:-)) Kram

    Joy: Tack för det:) Kramiz

    SvaraRadera
  3. Åh, vad händig och duktig du är! Hoppas ryggen blir bättre. Peter fick ett grymt ryggskott igår kväll, så han stapplar också runt här... :(

    SvaraRadera
  4. Freedomtravel: Jag gör så gott jag kan:) Tycker det är roligt att testa mina gränser...men ryggen han tog stryk. Aj då, trist med ryggskott:(. Hoppas han kryar på sig snabbt. Kram

    SvaraRadera
  5. Så händig du är!
    Jättefint blev det!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Vad bra det blev och vad praktisk du är. När vi köpte vår sista Kabe 910 QB, var det skinnklädsel standard i den också. Provsitt så tar jag ett kort på dig, sa jag till Birgitta.
    Nej, sa hon, jag kan inte sitta på detta kalla, då blir jag sjuk. Med andra ord valde vi svart tygkläsel från början. Kram.

    SvaraRadera
  7. Lennart: Jasså du tycker det:) Tack för det. Kram

    Matts:Visst är det skönare med tyg allt igenom. Dessa stolar är inte kalla. Men jag tyckte att skinnet började bli lite fulare på förarstolen. Så då gäller det att snabba sig o skydda det som skyddas kan:-) Kram

    SvaraRadera