lördag 20 augusti 2016

Lundåkra hamn o bloggbesök

Nu är det rätt nära till vi ska äntra färjan över från Trelleborg-Sassnitz :) Men före det stannade vi till vid Lundåkra hamn för att se hur denna ställplatsen/båthamnen såg ut.
En massa olika bilar av olika slag ser vi efter vägen. Men jag är inte alltid snabb att fota dom. Men dessa fastnade på bild i alla fall:)

Vi har aldrig besökt Lundåkra hamn i Landskrona. Men ju blev det av ialla fall o glada är vi för det.

Det blev fort fullt. Vi kom vid 13 tiden och snabbt efter det var alla platser tagna. Många fick vända om. Det är väl detta vi får se framöver med husbilsåkandets ökning. Det måste komma fler ställplatser i vårt avlånga land.:)

Vi tog cyklarna och cyklade in till centrum. Det gick sakta för mina revbens skull...men det gick :)
Så vansinnigt vackert det var här inne i rådhuset....
Alla målningar :)...wow.

Cyklade vidare och bara tog kort av stan....:)

Här kom vi ner till Landskronas Citadell och ön Gråen.

Vid mitten av 1500 talet byggde den danska kungen Christian III en borg med tjocka stenmurar, bred vallgrav o kanoner. Citadell kallas denna sortens borg, det fick jag lära mig igår :)
100 år senare blev detta svenskt. 1666-1675 byggdes borgen om i blev större. Under 1800 talet blev Citadellet fängelse med en park o strandpromenad. Under 1900 talet blev det ett kvinnofängelse. Under andra världskriget bodde flyktingar här.
Här står jag i en fängelsecell.

Det var verkligen välbevarat o fint här, trots att det var ett tragiskt ställe m mycket elände i väggarna,

Man kunde fiska vid vallgraven...och där fanns det ganska gott om maneter..Där vill jag inte bada ;-)
Materialgårdsbyggnaden är idag ett jättefint fik.
Vi stannade till och fikade lite i den varma solen.

Vi fick dessutom storfrämmande av Sussi och Sven, som har bloggen; http://arrarp.blogspot.se/
Dom bor här i Landskrona inte så långt ifrån ställplatsen. Dom kom med gofika med sig o vi kokade kaffe. En jättetrevlig kväll där en fin solnedgång dessutom hann komma medan vi satt ute.
Tack vänner för en trevlig kväll.:) Nu har vi rullat vidare för att inhandla lite gasol för den fortsatta resan.

Tipset hit fick vi av Sussi o Sven igår kväll. Det tackar vi för. Killen som säljer gasolen heter Kim. :)

Han erbjöd oss att plocka björnbär också. Synd bara att vi har husbilen o inte rymmer så mycket. Vi plockade till lite smakprov senare. Gulligt av honom :)
 Frysen är full tyvärr...så det blev detta lilla vi plockade. Lite glass till...mums :)

Nu är gasolen fylld också o klar och vi drar nu vidare mot Trelleborg:)
I morgon bitti  går färjan över för oss mot Tyskland.

1. Lundåkrahamnen är väldigt trevlig och Restaurangen Idas by the sea har gudomlig fisksoppa!!!
    Citadellen har vi faktiskt aldrig varit inne i så det var kul att se :)
    Ha en härlig resa!! Kramiz

2. Gunilla: Det var riktigt fint på ställplatserna. Toa o dusch var så fräscha också där. Sen allt övrigt var det också fint. Kram o tack

Husbil och Resor.: Men så synd att vi missade varandra. Jag minns ju inte vart alla bor när vi är på rull. Ibland har man tur som när Husbilen Ventilen kom förbi:)) Kram

3. Visst har vi blivit många, kanske väl många i förhållande till antalet ställplatser.
    Det blir fullt fort.

Kram

4. Det var ett fantastiskt vackert rådhus.
    Kram & Trevlig resa

5. Det är så härligt att få följa med på er resa genom dina fantastiska bilder.

Kram och ha det bäst!

6. Lennart: Jo jag håller med dej, men ställplatserna måste öka också nu. Kram

Matts: Jo jag tappade andan så fint det var där inne. Så vackert:) Kram o tack

Millan: Så söt du är:) självklart får du följa med genom bilderna. Vo får se hur det går då att blogga m Telenor. Vi ses:) Kram

7. Tack för en mycket trevlig kväll.
    Vi reser med er, kör försiktigt.
    Kram från oss.😀

1. Tack detsamma till er båda 😄Kul ni kom förbi m gofika :)) Haka på ni oxå på resan😉👍🏻. Kram till er från oss.

8. Lundåkra verkar vara ett toppenställe!

Ha det gott o trevlig resa...Kram