onsdag 17 augusti 2016

Västerås måste besökas

Vi har rullat vidare......:)

När vi rullade från Tällberg och tänkte stanna till vid en ställplats i Krylbo. 56:ans café. Hur vi än snurrade så såg det ut som att den hade stängt. Så vi fick vackert fortsätta vidare och hamnade i Västerås. Och det är vi glada över:)
Jag sökte på nätet och hittade denna platsen hos husvagn o camping. Västerås gästhamn. Vi hade så tur att vi fick näst sista platsen när vi kom vid 16.30 tiden.

Gråmulet var det även här, men blåste mindre än i Dalarna. Det kändes skönt :) Sen hade vi så fin utsikt mot alla fina båtar på andra sidan.

Platsen är bara grus, och det kan vi bli lite less på. Det följer ju in nåt så vansinnigt i husbilen när det är blött ute.  Men det är bara till att sopa o sopa ;-) När vi kom fram hade jag dessutom gjort illa mej i revbenen så jag fick ligga en bra stund efter att ha tagit värktabletter. Jag har lite känslig kropp o jag mobiliserar mig fort. Så nu är det rätt ömt.
Efter att jag vilat och vi hade ätit lite blev jag lite starkare, tog kameran och gick runt för att titta hur omgivningen såg ut.
Det var full aktivitet vid Wakeboard ramperna. Det tränades för fullt här. Rogivande att sitta och titta på det :)
Här i stora röda huset fanns det toa, dusch o ett litet kök. Här betalade vi 200 kr för att stå över natten med el. Ibland vill jag faktiskt ladda upp datorn. Har ingen 12 volts laddare till min mac dator.
Tydligen har här varit en brand. Kändes lite trist att se dessa kolbitar som stod kvar.

Det var den 18 april 2016 som detta hände.
Det fanns rätt mycket fina stooooora båtar som låg parkerade här. Ojoj
Kjell hittade sin favoritbåt :)) haha. Den var väl liten o söt :) Kjell syns knabbt på bilden..haha
På kvällen kunde jag sitta o blogga utanför husbilen med vacker utsikt. Husbilslivet är härligt:))
Morgonen efteråt tog vi oss en promenad ner till självaste centrum.
 Där var det verkligen jättefint. Dom kunde planteringar i denna staden det såg vi.:)
 Sen att det är så himla mycket vatten i stan är ju så fint det också.
Det var placerat en tjur i brons och med bladguld utanför stadshuset. Ganska så fin ändå :)
Här har också några konstnärer fått jobba...cyklande gubbar
Mycket statyer fanns det i Västerås. En jättefin stad med en ännu finare Domkyrka. Ojjjj! så fin den var.
Tänk vilken tur vi hade att den var öppen också för allmänheten:)
 Det var en hisnande känsla att komma in i den och se allt det vackra som fanns här inne.
Fick nästan ont i nacken av att vrida sig runt och titta överallt...
 Vi tänder våra 3 ljus åter igen när vi även är inne i så fin domkyrka:) Våra söner o lilla barnbarnet får så många fina tankar av oss. :)
Det var några män som stod o tittade på en riktig läromästare som spelade på denna magiska orgel. Vi stod bara still jag o Kjell med håret som reste sig både på armar o ben. Wow så duktig han var på att spela. 28 stämmor fördelade på 3 manualer o pedal.

Detta är Brahegraven.
Här i en krypta vilar riksdrotsen Magnus Brahe, greve av Visingsborg samt hans hustrur Brita Leijonhufvud och Elena Bielke. Här även Magnus rustning.
Gravmonumentet i svart och vit marmor och alabaster, huggna i vit marmor utfördes 1637-41.

Ytterligare någon sött som stod och väntade på oss utanför domkyrkan:)
Vi gick en sväng lugnt och sansat genom den gamla delen av stan. Dom höll på att renovera många av husen så det var inte mycket att fota, om man vill slippa alla byggställningar på bilderna:)
Vi avslutade med att gå in hos Naturkompaniet och köpa oss var sin ull t-shirt med en husbil på cykel:) En sån måste man absolut ha ...eller hur ? :)) Det är det bästa plagget.