lördag 27 augusti 2016

Zagreb stad

Ikväll kör jag på campingens internet. Så nu blir det lite bilder :)

Vi tog husbilen med oss in till Zagreb centrum. Vi fick koordinaterna i receptionen till vart vi kunde parkera husbilen. Och det gick jättebra att göra så.
Vi gick upp till stan. Så här hittade jag beviset på att vi varit här:)
Vi hittade Cathedral of the Assumption. Från 1217 och tornens höjd 105 meter. Ganska mäktigt att få gå in i så gammal catetral. 1880 utsattes den för en kraftig jordbävning. Restaurerades kort därefter.
Denna gången tändes 5 ljus :) För alla i min familj, mina föräldrar fick dela på ett ljus:)
Häftigt som alltid är det att gå in i så gamla byggnader.
Och så kyrkorgeln så klart :)
Här fotade sonen sina föräldrar utanför kyrkan :)
Dessutom hittade vi till restaurangen som våra bloggvänner : http://www.freedomtravel.se/ hade besökt när dom var hit till Zagreb. Vi åt inte där utan vi fortsatte till ett annat ställe.
Ett ställe som heter PLAC  hittade vi till och en supertrevlig serveringskille tog hand om oss:)

Sonen och maken åt en hamburgare.med svart bröd :))  Den innehöll ost, vitkål, morätter, solrosfrön mm. Pommes av bakad potatis till...mums:) jag fegade ut och åt en regular. Dessutom bjöd sonen sina "päron" på hela kalaset. Inte dåligt det :-))

Marknadsstånd fanns överallt i stan. Som jag dessutom sett fram emot att få gå och titta bland såna också...helst i 30 graders värme...och det fick jag idag:)) Jag är så glad att vi tog beslutet att åka in och titta på Zagreb. Denna fina o mysiga stad...såååå mysigt.

Kram Deciree

1. Smidigt att få parkering på det sättet!

Kram

2. Härlig resa ni är ute på i värmen!

Ha det gott o njut på...BobilsKram

3. Lennart: jo det var nära o bra till centrum 😄

Husbil o Resor: Det var service😄 Zagreb gillade vi. Trodde inte att den lilla delen av centrum som vi besökte skulle vara så mysig☺️

Rolle o Carina: Både härligt o spännande☺️Vägarna är inte som hemma 😖Kram tillbaka

4. Så fint att sonen bjöd på middagen.
    Hamburgaren såg lite märklig ut, tror jag hade fegat ur oxå.

Kram och ha det fortsatt bra!

5. Åh så spännande att få följa er på resan. Vi har också planer åt det hållet i höst.

6. Håller med dig angående. kyrkor jag gillar dessa oxå. Så härligt ni har det, kram från oss 😀

7. Vad trevligt ni har det. Här bodde vi några dagar, söder om Zagreb. http://www.campslapic.hr/en/
    Ett mycket annorlunda plats. Kram & Ha det gott

8. Haha, vad kul att ni hittade restaurangen där vi var! ;) Kul att se bilder från Zagreb, väldigt trevlig stad tyckte vi!