måndag 13 januari 2014

Kompaktkamera

Varför är det så svårt att hitta en bra kamera för det egna önskemålet?? Jag tittar och tittar. Kastar bara in detta inlägget för att kanske få tips av er läsare och bloggare. Vad använder ni för kompaktkamera? Vad tycker ni man ska ha i en sån här liten rackare? :) Vad anser ni att det bör finnas i en mindre kamera. Är jättesugen att kunna ta kameran i handen och bara stoppa den i fickan utan att alltid måsta ha stor kameran med alla objektiv med sig på resan. Snälla hjälp mej :))

15 kommentarer:

  1. Jag har en liten Canon som alltid ligger hemma!
    Mobilen tar nästan lika bra bilder som duger åt mig.

    Skulle jag ha en kamera så skulle den vara avancerad för att ta proffsbilder som Anki ungefär!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja den som är på bild har fått bra recensioner !!
    Vi köpte en nyligen och är nöjd än så länge!
    Fast denna årstiden blir det inte så mycket kort tagna
    tyvärr,blir mer sen då Bobilssäsongen är igång!

    Ha det gott o lycka till/Kram

    SvaraRadera
  3. Vi har en liten Canon, med några år på nacken. Det är den som får följa med på semester :) Nikkon systemkamera hänger med hemomkring om jag orkar och kommer ihåg. Annars blir det ofta mobilen. Lycka till
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag har bara min systemkamera. Jag har hittat en underbar ryggsäck, till den och alla objektiv. Fast ändå hänger den nästan alltid på "kulan" framtill. Jag såg och läste om ett kamerahus, utan något objektiv. Allt verkade fantastiskt till dess att jag kom till priset, 39 000:- Kram.

    SvaraRadera
  5. Lennart: Visst fungerar mobilen också...men inte alltid om du frågar mej. :) Kram

    Rolle o Carina: Jo jag vet att den fick bäst i test. Har tittat på den:) Kul att ni är nöjda. Visst är det så att man fotar mer på sommaren. Det är till resor o så som jag vill ha en liten mindre. Kram

    Kors o tvärs: Jag fotar också mest med mina systemkamera och byter objektiv o så...men skulle gärna ha en liten kamera också. Tycker inte att mobien ger lika fina bilder...men det beror väl vad man fotar:) Kram

    Matts: Om det inte vore så besvärligt att bära på systemkameran och alla objektiven skulle jag bara fota med den...men jag tycker att det blir så tungt att bära på allt när vi är på resa. Nog har jag med mig dom kameror jag äger. Man vet aldrig om en slutar fungera..då har jag en annan i reserv:)) Det är sjukt vad allt kostar...det är lite synd. haha 39.000 var nog en aning för dyrt:)) Men man kan grotta ner sig i hur mycket som helst när det gäller kameror och objektiv. Kram

    SvaraRadera
  6. Vi har förbrukat 5 kameror på 4 år :(
    De nya med en lins som stänger sig som ett draperi är inga bra modeller. Vi har lyckats få in sandkorn som repat linsen, det blåser en del när man är vid havet. Några har varit fel på redan från start och vi har fått dem lagade men det har inte hjälpt.
    Nu är jag ute efter en som är damm, stöt och vattensäker . Eventuellt en med löst linsskydd. Håller med om att det finns alldeles för många att välja på. En djungel alltså

    SvaraRadera
  7. Maggan och Ingemar: Tusen tack för det tipset. Det är nåt man inte tänker på...att det kan komma in sand när man är på blåsiga ställen. Sen kan man råka ut för söndags ex..som vi brukar säga. Att kameran nästan är paj redan vid start. Så då är vi 2 som söker varsin kamera:) Då önskar jag dej också lycka till i kamera djungeln:)) Kram

    SvaraRadera
  8. Vi har den Lumixen som är på bilden och gillar den Lätt att ta med och har den oftast med i fickan.
    Lycka till i sökandet.
    Kramiz

    SvaraRadera
  9. Joy: Jaha..det är den ni har? Du har fina bilder...så den verkar bra:) Kram

    SvaraRadera
  10. Även i fickan kan linsskyddet glida upp och få skräp in som sedan skadar linsen. Bäst är nog en som har avtagbart linsskydd. Jag ska fortsätta att söka. Lycka till med sökandet :)

    SvaraRadera
  11. Maggan: Tusen tack snälla. Då vet jag. Kram

    SvaraRadera
  12. Hej Dessan... såg att du skrev om kameror, eller kompaktkamera... och att du fått en hel massa goda råd. Jag har kompromissat lite och har en systemkamera med fast objektiv och vikbar skärm och även om jag inte kan ha den i fickan så kan jag inte tänka mig att byta ut den - varken mot en systemkamera med lösa objektiv eller en liten kompaktkamera... har testat bägge delarna...
    Hälsningar Anki

    SvaraRadera
  13. Anki: Vad roligt att du tittade in hos mej:) Det är väl så när man hittat sin favorit. Då är det svårt att byta. Jag använder också min systemkamera mycket. Det fasta objektivet har jag inte hunnit testa så mycket ännu faktiskt. Kanske jag skulle använda det lite mer:-D. Det blir väldigt fina bilder med den. Tusen tack snälla för ditt tips också. Kram

    SvaraRadera
  14. Hej igen...
    Tack för dina snälla kommentarer om mina bilder, kul att du gillar dem :)
    Har ingen bild på hur min kamera ser ut, men den heter Canon PowerShot SX50HS...googla på den så hittar du bilder. Jag köpte min på http://www.cyberphoto.se/
    Tycker de har bra priser och bra service.
    Lycka till
    Kram

    SvaraRadera
  15. Anki: Tack snälla:) Då ska jag genast börja titta på den också. Bra med olika alternativ och tips. Kram

    SvaraRadera