fredag 31 januari 2014

På väg till Arvidsjaur

Nu är vi glada:-) Vi har äntligen kommit oss iväg med husbilen. Och det känns så bra. Vi åker ca 15 mil in i landet. Här är det mer vinter kan vi konstatera:) Ett riktigt vinterland.

 Här blev bilden suddig. Hann inte med att fota bilen som ligger upp o ner i diket. Lite otäckt faktiskt.
 Vi såg hus på hus...mitt i skogen. Som var så isiga och frusna. Det är väl sommarstugor, så dom har stängt av värmen i. Inte skulle jag vilja bo här i den spöklika skogen.

 Hus på hus som stod kalla och inte en människa såg vi.


 Här kommer vi fram till "kärleks tallen" som denna kallas:)

Vi kommer fram här till Rålund, som stället heter.Här har jag spelat med vårt dansband. På den tiden jag var dansbands vokalist:). Dessa huset var också igen bommade. Logen är till vänster, syns inte på bild.

Nu har vi kommit fram till vårt resmål och ska stå här i natt. Sen får vi se om vi flyttar oss till nästa ställe i morgon:) Detta blev nog ett riktigt svart/vitt blogginlägg:) men: Trevlig helg.

Lägger in mer på vår andra blogg: Resglitter


11 kommentarer:

  1. Burr så kalla husen ser ut! Träden är väldigt vackra.
    Visst har vi åkt förbi Kärlekstallen när vi åkte tillsammans till Storforsen?
    Trevlig helg i Pärlan
    Kramiz

    SvaraRadera
  2. Precis sådana här snöbilder får än att längta lite efter snön, kanske är det barndomsminnen som dyker upp :)
    Så tråkigt att alla hus är obebodda, det såg vi även en sommar när vi åkte där uppe, tycker det är så tragiskt att alla flyttar från landsbygden och in till de större städerna, men det kanske är ett måste när det gäller arbeten...tyvärr. Saknar Norrland så det får nog bli en resa till sommaren.

    SvaraRadera
  3. Usch,inga bilder av vintern vi gillar, så kallt det ser ut!!
    Nej vi älskar mer Sommar och Sol !!
    Men ha det gott o trevlig helg på er/Kram

    SvaraRadera
  4. Härliga vinterbilder!

    Skulle jag vara i svedala på vintern så skulle jag vilja vara norr ut där ni har vinter!
    Stockholm är ju bara inte!
    Minns vad Lenny Norman sa för ett år sedan!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Joy: Det blev ett litet svartvitt bloggande idag:) Men jag gillade också skogen i vitt. Nu var det lite mulet eller lite mörkare när vi körde i morse. Nej nej gumman. Vi körde inte förbi kärlekstallen då. Kram

    Maggan o Ingemar: Det känns lite ödsligt och tomt just nu denna årstid. Men betydligt trevligare när vi kör här sommartid:) Men nog tror jag att landsbygden töms när det inte finns jobb. Kommer ni norröver måste ni höra av er. Kanske vi kan ses:) Kram

    Rolle o Carina: Just här såg det mer ödsligt ut. Men vi gillar vår vinter också. Visst är det ändå skönt med sommar såklart:) Kram

    Lennart: Jo kom till norrland och upplev en riktig vargavinter:) Just nu i kväll har vi -14 grader. Men vem bryr sig om det:-))) Kram





    SvaraRadera
  6. Visst är det spännande att vara ute nu med Bobilen. Vi är också ute i helgen med Bobilen Jag gläds med er att ni äntligen kommit ut i det fria. Jag googlade faktiskt på lunchen idag. När är Jokmokks Marknad och hur långt har jag dit, bara 1350 km. Jobbet inkräktar på fritiden annars hade jag kört upp och hälsat på.
    Njut av friheten. Kram.

    SvaraRadera
  7. Matts: Det är härligt med husbilsliv. Du/ni är välkomna upp till oss i norrland. Me Jokkmokks marknad undviker ialla fall vi. Det brukar vara runt-35- -40 grader när det är marknad. Nog är vi ute om än det är svinkallt. Men inte -40 m husbil dessutom. Då kan jag nog inte ens andas. Dessa mil som du säger, det kör vi varje sommar:-)) Ni får komma upp till Piteå istället då slipper ni 22 mil ialla fall:-) Hoppas ni har en fin helg också. Kram

    SvaraRadera
  8. Saknar Norrland vid vissa tidpunkter, särskilt på vintern när det är snö och slask i söder. Vackert att se på avstånd.......Varför heter den "kärlekstallen"?

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Vad trevligt att ni kommit er iväg.
    Trots att jag inte gillar vinter måste jag ändå erkänna att den kan vara otroligt vacker!

    SvaraRadera
  10. Verkligen frostiga hus - håller med - skulle inte vilja bo i "urskogen" Skönt att komma iväg lite Själva har vi inga vinterdäck eftersom vi behöver se om vår stuga i Sälen ibland också. Kram

    SvaraRadera
  11. Widings: Vi har 4 verkliga årstider. Här uppe där vi är nu är det rejält mer snö än vi har hemma o då är det bara 15 mils skillnad in i landet. Kärlekstallen är nog lite kult här uppe. Dom har till o med satt ett väg räcke för att skydda den:) Det är ganska mycket historia om tallen, men lite "hångel" har det nog varit kring den:-) Kram

    Millan: jo det känns skönt att ha fått komma ut lite. Visst kan det vara vackert när kung bore varit i farten:-)) Kram

    Kors o Tvärs: Visst var dom frostiga...nåt hemskt. Vi har vinterdäck så vi kan köra året om. Men har man stuga också, så måste man ta hand om den också. Det är också en charm. Kram

    SvaraRadera