söndag 5 maj 2013

En dag i Umeå. Sonens födelsedagsfika.

I går åkte jag, maken och sonen till Umeå, för att vår äldsta son hade ett litet försenat födelsedagsfika. 
 Jag hade gjort ett litet födelsedagskort till Christoffer för att påminna honom ...bara lite:)) om hur gammal han hade blivit:)) Han blir bara en bättre och bättre årgång med åren kan jag säga.
 Tänk vad roligt det är att öppna paket ändå:))
Det blir alltid lite spex o massor skratt när dom här 2 bröderna träffas:)) Här har storebror på sig det han fick av lillebror. Spy solglasögon. Han fick även ett Unicef paket av sin lillebror. Detta uppskattades jätte mycket av storebror. Dom är 2 givmilda bröder. Vill hjälpa till där dom kan. Dom är dessutom världsföräldrar för Unicef numera. Båda två:)

Christoffer och Jonna ville visa oss ett fint ställe dom hittat. Skeppsviks herrgård, lite utanför Umeå.
 Efter att vi kommit fram till Umeå...åkte vi vidare till denna fina herrgård, som låg så vackert till.
 Ungdomarna  bjöd på det lyxigaste fikat vi någonsin ätit tror jag....speciellt eftersom det var på en herrgård. Det var hur många rum som helst att välja mellan...vart man ville sitta. Vi valde rummet, där man såg vattnet mest. Det blåste ganska mycket när vi var där, så det var tur vi fick sitta inne då och njuta av den fina utsikten istället.

 Detta var då min skapelse som dom kom in med.
En typ av rulltårta som var varm, med vispgrädde, varma hallon och choklad.
Muuummms!!! hur smaskigt god som helst.

 Detta var då Christoffers val:

Äppelkaka tror jag att det var han tog med maaassssor med vaniljcreme och spritsad grädde. Även där var det varma hallon till, och choklad. 

Jonnas val: 
Choklad och hallonkaka. Även den med spritsad grädde och hallon.

Gabriels val:
Han tog också en choklad och hallon kaka med spritsad grädde, hallon o choklad

Här är Kjells val:
Vet inte riktigt hur han tänkte här:)) Han totalmissade det goda. Han beställde först en mazarin, och försvann för att titta på stället och valde en plats...eller ett rum rättare sagt. Så man kan säga att han missade allt det goda dom hade:) Som tur är så var vi alla snälla med honom, han fick smaka :)

Här poserar Jonna vid öppna spisen/kaminen i ett av alla rummen.

Sonen Gabriel vid vattnet utanför huset.

Så här såg villan ut. Eller herrgården ...åtminstone vad jag fick med på just denna bild:)
Detta lilla hus stod också på gården. Vad dom använde det till vet jag inte riktigt.
Denna skylt var precis vid grinden in till herrgården.
Det var ett jättefint ställe med jätte trevlig personal. Så dit kanske vi åker fler gånger. Men då får det gärna vara varmare. Då tänkte vi kanske äta där. Så kanske en sommarutflykt i Umeå igen.

Hemma hos Christoffer och Jonna blev det grillning. Vi åt faktiskt nåt annat än paprikor:)) Korv och kött hamnade på grillen denna kväll. Det var verkligen jättegod mat det bjöds på. Tackar gör vi för det.
Gott om skratt och spex är det när vi träffas. Här skulle sonen visa....-Här har jag varit i Australien:)) just när jag skulle ta en tugga av maten:)) Christoffer hade fått en jordglob av sin flickvän i present. Så det blev lite "snurr" på den där jordgloben vid matbordet:)

Då var det dags för hemfärd. Trist när dagarna går så fort.

När vi senare på lördagkvällen åkte hemåt, hann det skymma till innan vi var hemma. Det är då det är som vackrast. Då kommer kameran fram igen.:))
Rena vykorten blir det på kvällen. Gabriel fotade dessa åt mej när vi åkte genom Skellefteå. Än hade vi en timme till kvar att åka bil. innan vi skulle vara hemma. Vi hade en super trevlig dag med hela familjen. Såna dagar njuter jag/vi av. 

Tack för denna dag kära familjen.

Kram// D

13 kommentarer:

  1. Grattis till sonen !
    Så kul ni verkar ha när ni träffas. Kul att syskonen kommer överrens och har roligt tillsammans. Det kanske blir så när dom blir lite äldre. Här är det mest bråk mellen mina barn, men det hör väl till.
    Såg mysigt ut vi d Herrgården och det ni åt såg inte heller så dumt ut.
    Önskar dig en härlig solig vecka.
    Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Pernilla.:) Vi hade verkligen jättetrevligt:) men jag mår som bäst när vi alla är tillsammans. Pojkarna har aldrig bråkat. Dom har alltid kommit överrens. Det är jag så glad över. Vi har alltid trevligt o retas ganska mycket med varandra. Jag önskar dej oxå en fin vecka. Kram:)

      Radera
  2. Det var verkligen ett trevligt fikaställe so hette duga!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej Dessan! Vilken härlig dag ni hade och kan tänka mig att du verkligen njöt när alla nära o kära va tillsammans!
    Jätte fin ställe!
    Ja, det är konstigt att kvälls bilderna brukar vara mycket finare en de som man tar på dagarna när det är ljust:)
    Hoppas din måndag har varit bra och önskar dig en skön kväll!
    Kram Sirpa♥

    SvaraRadera
  4. Lennart: Visst var det läckert...och gott som sjutton :) Kram

    Sirpa: Jo jag njuter massor när mina söner är med mej/oss:) Jag gillar kvälls bilder och ljus. Det är mycket finare än när det är ljust. Det är sant:)) Kram

    SvaraRadera
  5. Fint kort som du har gjort, det blev säkert mycket uppskattat av sonen.
    Jösses vilka bakverk, chokladhallonbakelsen skulle vara något för mig, mums.
    Fina kvällsfoton. Visst är det vackert när himlen skiftar i olika färger.
    Kramizar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joy/ jo kortet uppskattades:) det var enorma Banverket vi fick, som en hel middag:)) Kram

      Radera
  6. Hej igen! Önskar dig en trevlig tisdag! Just, Mazarin...det äter alltid min pappa:)
    Kram Sirpa♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sirpa: ha en bra kväll du oxå:) kram

      Radera
  7. Tack för uppvaktningen! Det är alltid roligt när ni hälsar på!! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. CG (son): Varsågod kära son:) Härligt ! :) Det är trevligt att få hälsa på er oxå !! :) 😃Kram

      Radera
  8. Det var väl en trevlig födelsedagaträff med familjen. Synd tt ni har så långt mellan varandra, men det måste man lära sig leva med. Vi har yngste grabben kvar i Stockholm och det blir tyvärr inte så ofta. Han och hans flickvän jobbar väldigt mycket och har alltid så ont om tid. Men nu ska vi snart träffas, för vi åker upp till Stockholm snart. Ska bli kul. Vilken fin solnedgång ni hade på vägen hem. Kram 3 M

    SvaraRadera
  9. Vilken underbar dag ni ser ut att ha haft!

    Jättefint kort till sonen också!

    SvaraRadera